Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av eldoro
Hej

Har försökt söka på detta men varenda tråd om detta med bältesvarnare blir så förbannat nerlusade med moralkärringar som tycks veta bäst.

Om jag fattat rätt så är det bara årsmodellerna 99-00 som har den idiotiska funktionen att bältesvarnaren går igång så fort man startar bilen och aldrig slutar förens man dragit på sig bältet. Tokirriterande om man inte behöver ha bältet på sig. (Man kanske väntar på nån, spelar yatzy, fikar, inte alls är i bilen, sover, gökar...)
Har sett nått tidigare inlägg som jag tror handlade om en amerikansk programvara där det slutade plinga efter några pip.
Finns det en sån och hur får man in den i bilen? Volvo bara?
Andra förslag som inte innefattar bortlödning eller ta bort kontakter.
Användarvisningsbild
av camaro69
eldoro skrev: Tokirriterande om man inte behöver ha bältet på sig. (Man kanske väntar på nån, spelar yatzy, fikar, inte alls är i bilen, sover, gökar...)
Detta förbannade plingande finns även på V70N från 00-03. Kan hålla med om att det är satans irriterande.

På min 04 är det tyst när bilen står stilla, men startar att plinga vid ca 7 km/tim. (Bra)

Kan ju inte vara irriterande, om man inte är i bilen, men otroligt avtändande om man gökar. :wink:
av Fred
...och du har sett mektipset om att bli av med påminnaren helt? Det kanske är det du menar med att "ta bort kontakter"?
Användarvisningsbild
av eldoro
Fred skrev:...och du har sett mektipset om att bli av med påminnaren helt? Det kanske är det du menar med att "ta bort kontakter"?
Jo jag har sett nån tråd om det, men jag vill inte att dom elektroniska säkerhetssystemen ska luras eller sättas ur funktion. Såg nån tråd som spårade ur helt där det bla var surr om det. Jag vill bara kunna bilen igång, utan pip och obältad. Verkar inte vara det enklaste.
Användarvisningsbild
av SvenB
eldoro skrev: Jag vill bara kunna bilen igång, utan pip och obältad. Verkar inte vara det enklaste.
Det är klart att det går. Alla taxibilar levererades med bältesvarningen avaktiverad. Åtminstone tidigare årsmodeller. Jag köpte min sista taxibil 2003, fram till dess var det så.
av Fred
eldoro skrev:Jo jag har sett nån tråd om det, men jag vill inte att dom elektroniska säkerhetssystemen ska luras eller sättas ur funktion. Såg nån tråd som spårade ur helt där det bla var surr om det. Jag vill bara kunna bilen igång, utan pip och obältad. Verkar inte vara det enklaste.
Tyvärr är det just det: inte det enklaste...detta har diskuterats på forumet i väldigt många år och vad som framkommit är att de enda metoderna som fungerar är att lura systemet. Det KKR skriver om har jag inte läst något om alls på forumet tidigare så det kan jag inte bekräfta, dock vore det ju det bästa om det fungerade. På så sätt behöver man inte göra några fysiska ingrepp alls och det bör ju vara lika lätt att aktivera påminnelsen igen om man skulle önska, till exempel vid försäljning.

Den metod som jag gjort ett mektips av lurar SRS att föraren är bältad även när denne inte är det, på inget sätt sätts systemet ur funktion. Om man, som jag, alltid kör bältad i de situationer det krävs så har "ingreppet" ingen praktisk påverkan på säkerheten. Om man dock använder metoden och inte är bältad när det krävs så kan man skadas av krockkudden eftersom SRS smäller av en större laddning när föraren är bältad än om denne inte är bältad. (Jag tror att det är så, har för mig att jag läst det någonstans, så om någon kan bekräfta eller dementera detta vore det bra.)

Mvh
/Fred
Användarvisningsbild
av SvenB
Jo det är så eftersom Taxiförare var undantagna från bälteslagen så avaktiverade man påminnelsen
Användarvisningsbild
av CarMan
Ja dt är BARA på 99 & 00 som man har pling ljud med stillastående bil
Användarvisningsbild
av CarMan
Du kan be verkstan ladda den amrekanska mjukvaran (mins inte den korekta benämningen, det kan din verksta leta rät på)

Då plingar det 3ggr trorjag, sen är det tyst, men istället plingar det om nyckeln är i tänningslåset & förafdören öppen

Alla dagar i veckan skulle jag välja T6an.

Se till att du använder riktigt tunnflytande […]

Styrservo V70 2010

Vilket fabrikat av servopump ska köpa om man […]

Batterikapacitet sjunker i början men stannar[…]