Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av wesslen86
Jag har en Volvo xc70 -02 2,4T
jag fick upp ett felmeddelande,de stod "inget oljetryck stanna motorn snarast".
jag ringde till Helmia här(volvo) och dom sa att de va oljepumpen,men har haft motorvärmaren i idag och prov startade bilen nu på kvällen,fick inte upp nått felmeddelande så jag körde en sväng och inget meddelande dök upp men så svängde jag upp på parkeringen och då började de felmeddelandet att blinka,de kom upp och efter 1 sec försvann de och kom tillbaks.
snälla hjälp jag kan absolut inget om bilar,men tänkte om de skulle kunna vara nått annat fel än oljepumpen,glapp eller is propp eller nått sånt.
en ny olje pump va ju inte direkt billig(5200kr)..
tacksam för svar.
Mvh stefan
Användarvisningsbild
av CarMan
Med risk för att vara tjatig, så tror jag att det är vevhusventilationen (3-4 gången jag skriver detta på en dryg vecka)
Starta inte bilen, kör absolut inte med den. du har konstant för lågt oljetryck (oljetrycksvakten släcker lampan vid ca 0,3 bar, men du ska ha 2 bar på tomgång & 4 bar på lite varv.) det är altså skadligt för motorn även om lampan inte lyser.

din olja är full med "kaffesump" från vevhusventilatonen som inte funkar. denna supm tepper igen oljesilen, så ingen olja kommer fram till oljapumpen.
När din bil står still trillar lite av geggan ner o den kan åter suga olja, tills den igen har teptigen oljesilen
tack för snabbt svar,vad tycker du att jag ska göra,är detta ett komplicerat fel?!
ska jag lämna in bilen?!
om de hade varit oljepumpen borde inte bilen läcka lite olja? och skulle inte varningslampan lysa hela tiden?.
mvh
Användarvisningsbild
av CarMan
först mäter man oljetrycket, men manometer.
sen kan kan ta bort oljefiltret o titta om det är "kaffesumt" i det, är det det, så ska oljetroget ner, för rengöring & byte oljesil. sen ska vevhusventilationen demonteras, oljefällan o lite slangar byts, o andra delar rengörs.
Användarvisningsbild
av CarMan
wesslen86 skrev:okej men vet du ungefär va detta kan kosta hos Helmia(volvo). :roll:
10 000:-
Hej, jag har samma problem som du. Som nybliven Volvo ägare ( S80 -99 aut. 140 hk) så stannade jag omedelbart när jag fick meddelande om inget oljetryck. Är bara normalmekare av bilar med vana av oljebyte, bromsbyte och lite till. Kollade oljan och den låg lite över nedre strecket och trodde att kylan (-15 den dagen) i kombination med lite låg oljenivå orsakade detta. Fyllde på nästan 1 liter så att nivån låg nästan vid övre strecket. Startade och lät bilen stå på tomgång 2 min. sedan körde jag 100m på parkeringen och då tändes den igen. Ringde bärgare och transporterade den till en bilverkstad. Där plockade dom ner oljetråg och såg en smärre förödelse vad gäller gegg. Han gjorde ren en massa kanaler, bytte filter och o-ringar och fyllde på "rätt olja" men vid provkörning kommer felmeddelandet igen vid högersvängar. Det är ingen Bilia verkstad utan en vanlig verkstad med Volvo vana, men han anser att han går bet på vad det kan vara. Han kollade även givaren och den var OK. Bilen låter jättebra på tomgång så jag tror och hoppas att ventiler och kanske pump är OK. Finns det ytterligare mer som man kan göra innan man ska ge upp. Jag brukar inte tveka att pröva nya saker och börjar fundera på om jag ska göra rent allt själv under några veckor för att spara ev 10.000 som det förmodligen kostar på Volvo. Måste motorn lyftas ur för en totalrengöring för att avhjälpa detta fel eller går det ändå? Är detta ett resultat av snålhet av oljeval av tidigare ägare och vad ska man köra på efter en helrengöring. Är det slangar m.m som måste bytas också? Tacksam för svar från någon kunnig.
TotanTotan skrev:Hej, jag har samma problem som du. Som nybliven Volvo ägare ( S80 -99 aut. 140 hk) så stannade jag omedelbart när jag fick meddelande om inget oljetryck. Är bara normalmekare av bilar med vana av oljebyte, bromsbyte och lite till. Kollade oljan och den låg lite över nedre strecket och trodde att kylan (-15 den dagen) i kombination med lite låg oljenivå orsakade detta. Fyllde på nästan 1 liter så att nivån låg nästan vid övre strecket. Startade och lät bilen stå på tomgång 2 min. sedan körde jag 100m på parkeringen och då tändes den igen. Ringde bärgare och transporterade den till en bilverkstad. Där plockade dom ner oljetråg och såg en smärre förödelse vad gäller gegg. Han gjorde ren en massa kanaler, bytte filter och o-ringar och fyllde på "rätt olja" men vid provkörning kommer felmeddelandet igen vid högersvängar. Det är ingen Bilia verkstad utan en vanlig verkstad med Volvo vana, men han anser att han går bet på vad det kan vara. Han kollade även givaren och den var OK. Bilen låter jättebra på tomgång så jag tror och hoppas att ventiler och kanske pump är OK. Finns det ytterligare mer som man kan göra innan man ska ge upp. Jag brukar inte tveka att pröva nya saker och börjar fundera på om jag ska göra rent allt själv under några veckor för att spara ev 10.000 som det förmodligen kostar på Volvo. Måste motorn lyftas ur för en totalrengöring för att avhjälpa detta fel eller går det ändå? Är detta ett resultat av snålhet av oljeval av tidigare ägare och vad ska man köra på efter en helrengöring. Är det slangar m.m som måste bytas också? Tacksam för svar från någon kunnig.
,
Gjorde han rent tillräckligt långt i motorn så oljan får fritt flöde?? eller tog han bara det som var smidigt ? Kolla CARMANs svar längre upp:
Användarvisningsbild
av CarMan
det är mycke jobb att få bort allt det fastbrända på både trog & motroblock, det är många skrymslen o vrår som är svåra att komma åt.
sen ska den där olje silen bytas

& vevhusventiletin med oljefellen ska ju oxå fixas
Elpriset

:-D 25,2 kWh idag. Helt rena och snygga paneler. B[…]

Sota ur partikelfilter i Vida

Ja , det där är för tätt mell[…]

Att bara öppna funkar inte, den behöver […]

ok, intressant! Vad det går att krån[…]