Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av BJK
Skulle fylla spolarvätska och öppnade huven med handtaget i kupén som vanligt.
När jag sedan stänger huven så låser den inte, och när jag känner på handtaget i kupén så är den helt lös en bit och sedan stum.
Kan det vara vajern som gått av eller hoppat loss någonstans, är det något man kan/bör göra själv eller är det verkstad som gäller direkt?
Tar tacksamt emot alla tips! :)

/Johan
Användarvisningsbild
av Volvo4life
Har själv varit med om samma sak och då berodde det på att låset hade frusit! Ställde in bilen i garaget på tork och sedan fungerade det. Borde gå att smörja upp om man inte har tillgång till garage. Inget supersvar men kanske lite hjälp.
av hansjkpg
BJK skrev:Skulle fylla spolarvätska och öppnade huven med handtaget i kupén som vanligt.
När jag sedan stänger huven så låser den inte, och när jag känner på handtaget i kupén så är den helt lös en bit och sedan stum.
Kan det vara vajern som gått av eller hoppat loss någonstans, är det något man kan/bör göra själv eller är det verkstad som gäller direkt?
Tar tacksamt emot alla tips! :)

/Johan
.
Har vajern gått av så ska det inte kunna påverka stängningen , bara att du inte kan öppna då , så jag skulle också prova att tina upp och smörja huvlåset.
av BJK
Ok tack för svar!
På huven sitter det två stålbyglar som pressar ned två typ låsanordningar (en på var sida om
mitten), så är dom dom är låset/låsen eller finns det något centralt placerat mekaniskt lås/mekanism?
av hansjkpg
BJK skrev:Ok tack för svar!
På huven sitter det två stålbyglar som pressar ned två typ låsanordningar (en på var sida om
mitten), så är dom dom är låset/låsen eller finns det något centralt placerat mekaniskt lås/mekanism?
.
Det är låsanordningen ja, om jag förstår din beskrivning rätt.
av Fred
Smörj upp allt som ser ut att kunna röra på sig så missar du inget. Sen kan det vara bra att motionera huvlåset lite. Sätt någon i bilen som drar i huvöppningsspaken så kan du smälla igen huven några gånger.
av BJK
Problemet löst!
Och det var nog som föreslaget, att det var kylan som var boven i dramat :)
I morse var det bara -7 och och efter att dieselvärmaren gått så provade jag och då låste huven som den skulle.
Bakre länkarmsbussning

Bytte de främre bussningarna i bakvagnen till[…]

Dom flesta verkar glömma att vi i Sverige har[…]

Ja det är bara att slå till, 900:- &aum[…]

Elpriset

En sån liten snurra räcker knappt till […]