Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Najtflajer
Någon som vet var man kan åtgärda en nyckel med trasig fjäder? (V70-04)

Har varit i kontakt med Bilia i Lund och fick till svar att det var till att byta nyckel för ca 2500kr.
Dessutom är båda trasiga... :???:

Tacksam för alla tips :-)-)
Användarvisningsbild
av CarMan
låter som et normalt pris. för fjärrkonroll & nyckel. ska endast ena delen bytas blir det billigare
av knekor
Om du ändå ska byta nyckel så kan du ju prova att bända upp den och se om det går att laga. Det går om man värmer lite med en värmepistol. Jag kan ladda upp lite bilder senare på hur jag gjorde på min.

Mvh Kenneth
av Najtflajer
OK! Eftersom bägge nycklarna är kass är det kanske värt att ge sig på den ena och försöka öppna den. Återkom gärna med bilder så får jag en bättre bild på hur dom är uppbyggda. Hur fick du tag i ny fjäder till din?
Tack för all hjälp :D
Användarvisningsbild
av Mabuse
Hur gick det med nyckeln? Är den fortfarande trasig?

Jag har också en nyckel där fjädern är kass, hur gör man för att öppna den och byta?

Bild
Användarvisningsbild
av CarMan
greeeken skrev:Det är ju bara ena delen (nyckel) delen som ska bytas
Då är 2500 FÖR mkt

Nej.
den ska slipas till rätt kod
den ska programeras in i bilen.

så det är inte bara en nyckel i det priset
Användarvisningsbild
av Mabuse
Jag hittade mer info tillslut.

Det sittar alltså en liten RFid-transponder i nyckelämnesdelen (någonstans brevid fjädern som flippar ut nyckel) så även om man byter nyckeldelen finns det ändå ett kodat RF-id chip som måste programmeras in i bilen(?).

Då hänger jag med på hur det fungerar.
Användarvisningsbild
av jenix777
Jag hade samma fel på nyckeln till min V70, enligt Volvo (i Göteborg) så går det inte att bara byta fjädern, hur tänkte ni då? Så jag beställde en ny nyckeldel (ämnet) via Skobes,
att byta ämnet tog 1 min, att sedan programmera in nyckeln tog däremot en bra stund. Notan slutade i mitt fall på strax över 2.000 kr inkl. moms och det var hos Skobes i Nyköping.

Försök få tag på original n:[…]

Tjusigt! På den sista bilden kan man fr&arin[…]

Skift oljebeholder. Det er kjent feil på ven[…]

Styrservo V70 2010

Dette er ett kjent problem på Ford og din bi[…]