Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av v70noceanrace
igår hände något konstigt, helt plötsligt på motorvägen, ca 5min efter start. Så tänds den gula triangeln och jag får texten motorsystem, service erfodras.

ker direkt till min verkstad där dem kollar felkoden, LMM för svag signal visar koden??

Dem släcker lampan och jag kör vidare mina 2mil utan bekymmer. Bilen gick förövrigt bra när lampan lyste.

Sen står bilen ca 5 timmar och jag åker hem igen, efter ca 5min körning tänds samma varning egen, denna gång hostar bilen till en gång och tappar lite ork för en stund, men sengår den kanon igen trots att lampan är tänd.

någon som hört liknande, bilen är en v70D5 -06 knappa 5000mil.

mvh
av v70noceanrace
Hej! Den är servad enligt boken plus lite till på grund av att den bara rullar 1500mil per år. Ingen aning om de bytt? Gör dem det innan 5000mil på volvo?
av v70noceanrace
nu idag bleb det riktigt kallt igen, och samma sak hände 5 min efter start/körning, varningslampa tänds: motorelektronik/service erfordras. Bilen går in i nödläge ca 3minuter, sen går den kanon igen. Men efter ytterligare 10 minuters körning fibblar jag med READ knappen på blinkerssapaken, helt plötsligt får jag upp texten FULLT SKYDD, eller SKYDD FULLT i meddelandefönstret, har aldrig hört något liknande, lyckas inte få fram det igen. NU gick bilen på nödläge hela vägen hem, gick jämnt o fint men med märkbart reducerad effekt och hårda nedväxlingar med automaten.

Är just nu som ett frågetecken.
Användarvisningsbild
av gooose
Bränsle filter skall bytas efter 6000 mil

Gör en felkods avläsning så får vi lite mer att "Hugga"på

//Goose
Användarvisningsbild
av CarMan
lmm svag signal, du råkar inte veta koden? eller den riktiga texte, för lmm svag signal akn det aldriig stå!

jag gissar på tempgivaren på intercoolern.
av v70noceanrace
Tempgivar intercooler? intressant, fenomenet verkar uppstår just när bilen är kall, samt ihop med riktig kall väderlek ute. Kan jag kolla den själv på något sett?

Jag frågade volvoverkstaden som mätte vilken kod det var, men han mindes inte, så jag ska in på måndag igen för att läsa av igen, han sa bara att den stod för lmm låg signal. Byt lmm sa de, men jag vill inte riktigt tro på att det är den som spökar då den går så pass bra för det mesta. Enligt experter byts nästan aldrig lmm speciellt inte vid 5000mil.

angående bräsnlefilter så är det ju snart dags då, men det borde klara sina 6000mil kan man tycka.
Användarvisningsbild
av CarMan
det är inte bränslefilter. jag är 100% säker
Användarvisningsbild
av CarMan
Be volvo verkstan kolla tempraturen på inlopsluften, via parametrarna i Vida.
Blinkande ljus

Jag ser att mina dimljus (har LED i dem och anv&au[…]

Ok, jag jagar vidare. Tack för hjälpen a[…]

Elpriset

En sån liten snurra räcker knappt til[…]

Den stora annons-tråden

Har inte sett en Toyota 4Runner på läng[…]