Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Efter att ha åkt en halvtimme i vinterkyla (-20 grader) och sedan ställt bilen i garage (+20 grader) och i färd med att byta ena halvljuslampan lade jag märke till ett surrande ljud, som en liten motor eller något elektriskt, nästan fräsande, som jag tyckte mig kunna lokalisera till en svart plastburk på luftslangen till motorn (se bild). Det lät så i några minuter och sedan slutade det. Tändningen var av och nycklarna ur.

Bild

Men vad gör burken? Verkar inte finnas några sladdar till den. Kan det surrande ljudet ha kommit från den? Eller sitter det något annat i närheten som kan låta (fläkt, uppvärmning av någon elektronikbox?).

Tacksam för alla tips. Inga felkoder satta (kollade med snabbkollen i DIM nyss).
Hej! Japp, en V70N MY03, uttagen sent 2002, med Businesspaket.

Motorn och spjällhuset till vänster, sedan då luftslangen i mitten med den konstiga burken på, och där luftslangen går över till "luftburken" med motorluftfiltret i så sitter luftmassemätaren uppepå.

Känner heller inte igen burken från några av de bilder på motorrum jag sett... brukar väl bara vara luftslangen och ingenting som står ut från den?

Fler bilder kommer här:
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Senast redigerad av 2 bwiberg, redigerad totalt 0 gång.
Angående det surrande ljudet -- kan det vara så att ljudet hördes från burken därför att den agerade "resonanslåda" och att ljudet egentligen kom från spjällhuset som försökte justera motorn för spjället? Även om tändningen var av.

Annars påminner ljudet om ljudet från (styr?)servopumpen, men den brukar väl bara höras någon sekund inifrån kupén när man vrider på tändningen för att sedan tystna...

Alla dagar i veckan skulle jag välja T6an.

Se till att du använder riktigt tunnflytande […]

Styrservo V70 2010

Vilket fabrikat av servopump ska köpa om man […]

Batterikapacitet sjunker i början men stannar[…]