Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av reisan
Har bytt termostat efter att ha upptäckt att det va väldigt dålig värme i bilen, och att nålen stod mellan noll o ett eller på ett i bästa fall. Nu går det väldigt långsamt tt få upp värme i bilen. Står jag stilla går nålen lite längre. Är det den nya termostatet eller finns det några andra trix? Termonstaten e köpt på Biltema.
av hansjkpg
reisan skrev:Har bytt termostat efter att ha upptäckt att det va väldigt dålig värme i bilen, och att nålen stod mellan noll o ett eller på ett i bästa fall. Nu går det väldigt långsamt tt få upp värme i bilen. Står jag stilla går nålen lite längre. Är det den nya termostatet eller finns det några andra trix? Termonstaten e köpt på Biltema.
.
Hej , Får man fråga vad du har för bil ?, blir kanske lite lättare för alla att hjälpa dig då.
av hansjkpg
reisan skrev:V70 II 2.4 -02
.
Hej jag såg i en annan tråd någon som rekommenderade att dom bytte biltemas termostat mor en original då dom hade fått problem med sin efter byte till biltemas.något för dig kanske??
av hansjkpg
reisan skrev:Man ska hålla sig till orginal, med andra ord? Nu vet jag ju inte vad som satt där innan, men den såg inte snygg ut sa han som bytte.
.
Vad som gäller med original eller inte vet jag inte , men kan ju fråga dig om det var en sommar eller vintertermostat ni satte dit? En sommar termostat kommer inte att ge dig samma värme som en vinter.
av reisan
jag måste erkänna att jag kollade inte o det verkade inte vara nått direkt som sa att det va det ena eller det andra. verkar vara samm oavsett väderlek. 90 grader va det enda som stod.
av hansjkpg
reisan skrev:jag måste erkänna att jag kollade inte o det verkade inte vara nått direkt som sa att det va det ena eller det andra. verkar vara samm oavsett väderlek. 90 grader va det enda som stod.
.
Du har köpt en med 90 Gr. öppning , Jag vet dock inte vad volvos egna öppnar på, Hade för mig att vintertermostaten var på lite högre temp (92-93) men kan ha fel då det var några år sedan jag själv har bytt på bilar och då var det äldre dessutom. Står i Haynes (tittade nu) att deras är på 90 också, så kanske biltemas är lite mer känslig ( öppnar vid lägre temp)
Användarvisningsbild
av greeeken
Vet inte om volvos är bättre eller inte men då det varit närmare till volvo har ja köpt mina termostater där o det har fungerar mkt väl. kostar ca 170 med packning. väldigt lätt att byta själv
av reisan
Nu har jag bytt till en volvo orginal termostat men det tar lång tid ändå. När jag kört till jobbet, lite mer än en mil så har nålen bara gått upp till första strecket ung. Värmen är ljumen.

Nån som har ytterligare tips?

Alla dagar i veckan skulle jag välja T6an.

Se till att du använder riktigt tunnflytande […]

Styrservo V70 2010

Vilket fabrikat av servopump ska köpa om man […]

Batterikapacitet sjunker i början men stannar[…]