Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av norr
Jag får köra ca 2-3 mil innan bilen kommer upp till normal motortemp när ute tempen ligger på ca -15. Samma när jag står på tomgång en stund så faller tempen nästan ner på helt kall.
Jag har bytt termostat för ca 2 månader sedan (från Biltema).
Finns det nått annat jag kan göra eller skall det vara så ?
av Tartryffel
Så ska det definitivt inte vara. Dieslarna kan bli lite kalla på tomgång men inte SÅ kalla. Och du verkar ju ha en bensinare om signaturen stämmer.
av lajuz
Har samma problem med våran, har väldigt svårt att komma upp i arbetstemp vid temperaturer under -10C
Användarvisningsbild
av jimDK
Det är ett klassiskt symptom på vattnet cirkulerar för mycket och därför kyler för mycket.
finns tillräckligt med värme i bilan? (från fläkt)
av Tartryffel
jimDK skrev:Det är ett klassiskt symptom på vattnet cirkulerar för mycket och därför kyler för mycket.
finns tillräckligt med värme i bilan? (från fläkt)
Det är ju termostatens uppgift att reglera. Vattenpumpen gör samma jobb hela tiden ändå. Det skumma är väl att han nyligen bytt termostat.
Användarvisningsbild
av greeeken
Skulle börja med att kolla att nivån i kylaren är som den ska.
Sen skulle jag köpa en ny termostat från volvo kostar ca 170 kr inkl packning.
Kan ju fa så att motor fläkten går för ofta???

Några felkoder på bilen?
av norr
greeeken skrev:Skulle börja med att kolla att nivån i kylaren är som den ska.
Sen skulle jag köpa en ny termostat från volvo kostar ca 170 kr inkl packning.
Kan ju fa så att motor fläkten går för ofta???

Några felkoder på bilen?
Det är max i kylaren.
Ska kolla motorfläkten, den bör väl inte gå när motorn ännu inte är i normal temp ?
Felkoder ?? Måste jag in på verkstad för att kolla upp det ??
Jag skall även prova byta termostat igen, kanske den släpper igenom lite.
Det är ju så underligt att den inte orkar hålla temp på tomgång utan faller till det andra stäcket från kall.
av Tartryffel
Ja felkodsavläsning är tydligen svaret på allt numera. Och visst, det kan ge en hel del i många fall.

Men det här känns inte särskilt avancerat. Hade du inte sagt att du nyligen bytt termostat så hade det varit lösningen 99 gånger av 100. Därefter möjligen kylvätskenivån och fläkten (den ska rimligen inte gå alls så länge motorn inte är helt varm, även om jag vet att den tar hänsyn till yttertemp osv - på sommaren kan den hoppa igång efter avstängning även om tempmätaren inte hunnit upp i full temp).
Jag är inte ens säker på om en felande termostat sätter någon felkod. Den i sig har ju ingen elektronik. Däremot kan man fundera på om tempgivaren fungerar. Dvs, om instrumentet visar för låg temp.

Men som sagt, har du ingen felkodsläsare så köp en originaltermostat, byt den och se vad som händer. Om det inte blir någon skillnad så kan du ju spara den gamla termostaten och sätta i när den nya går sönder (för det gör den till slut).
av norr
Tartryffel skrev:Ja felkodsavläsning är tydligen svaret på allt numera. Och visst, det kan ge en hel del i många fall.

Men det här känns inte särskilt avancerat. Hade du inte sagt att du nyligen bytt termostat så hade det varit lösningen 99 gånger av 100. Därefter möjligen kylvätskenivån och fläkten (den ska rimligen inte gå alls så länge motorn inte är helt varm, även om jag vet att den tar hänsyn till yttertemp osv - på sommaren kan den hoppa igång efter avstängning även om tempmätaren inte hunnit upp i full temp).
Jag är inte ens säker på om en felande termostat sätter någon felkod. Den i sig har ju ingen elektronik. Däremot kan man fundera på om tempgivaren fungerar. Dvs, om instrumentet visar för låg temp.

Men som sagt, har du ingen felkodsläsare så köp en originaltermostat, byt den och se vad som händer. Om det inte blir någon skillnad så kan du ju spara den gamla termostaten och sätta i när den nya går sönder (för det gör den till slut).
Jag tror nog att tempmätaren visar rätt, för det blåser bara ljummet i kupén tills den gått upp till normal temp.
Användarvisningsbild
av CarMan
jag tror inte du ser specielt mycke på en felkodsavläsning.

byt den där termostaten igen så funkar det nog sen. (lått ecc:n stå på automat / 22 grader)
Bakre länkarmsbussning

Bytte de främre bussningarna i bakvagnen till[…]

Dom flesta verkar glömma att vi i Sverige har[…]

Ja det är bara att slå till, 900:- &aum[…]

Elpriset

En sån liten snurra räcker knappt till […]