- tor 30 sep 2004, 02:28
#1706
Jag har ett par frågor om en Volvo S60 T5 årsmodell 2001.
1) Jag upplever styrningen som "oprecis", är det ett vanligt fel?
2) Jag upplever gaspedalen som "laggig" - om jag trycker ner gaspedalen mycket tar det ca 0.5 - 1 sekund för motorn att reagera och börja varva upp. Är det ett vanligt problem? Är det relaterat till turbon? Detta "fenomen" är inget jag upplevt på andra bilar, exempelvis en 740 (motorstyrka ca 118 hp) eller en 940 lätttrycksturbo (motorstyrka ca 175 hp) - i båda dom bilarna var gaspedalerna responsiva.
3) Jag upplever bilen som lite svag på lägre varvtal (under 2000 rpm). Volvo 940 bilen jag pratade om i fråga 2 kändes mycket "piggare" på låga varvtal. S60n kan nog säkert prestera 250 hp som mest, men absolut inte på låga varv - när man gasar på så känner man en markant kraftökning strax innan 3000 rpm. Är detta normalt? Hur kan en klenare 940 kännas piggare än en starkare S60? Kan det finnas mjukvaru-uppgraderingar för detta?
4) Om bilen knackar lite tyst ibland från motorrummet, förarsidan, när man kör över gupp (exempelvis farthinder), vad kan det vara för fel?
5) Hur fungerar mjukvara i moderna bilar? Kan man kontrollera vilken version man har i sin bil och läsa om nyare versioner på internet?
6) Vad gör volvo när man lämnar in bilen för "X mils service"? Uppgraderar dom mjukvara, ser till att allt är som det ska (ex. turbo, osv) utan att man behöver säga vad man tror kan vara fel?
1) Jag upplever styrningen som "oprecis", är det ett vanligt fel?
2) Jag upplever gaspedalen som "laggig" - om jag trycker ner gaspedalen mycket tar det ca 0.5 - 1 sekund för motorn att reagera och börja varva upp. Är det ett vanligt problem? Är det relaterat till turbon? Detta "fenomen" är inget jag upplevt på andra bilar, exempelvis en 740 (motorstyrka ca 118 hp) eller en 940 lätttrycksturbo (motorstyrka ca 175 hp) - i båda dom bilarna var gaspedalerna responsiva.
3) Jag upplever bilen som lite svag på lägre varvtal (under 2000 rpm). Volvo 940 bilen jag pratade om i fråga 2 kändes mycket "piggare" på låga varvtal. S60n kan nog säkert prestera 250 hp som mest, men absolut inte på låga varv - när man gasar på så känner man en markant kraftökning strax innan 3000 rpm. Är detta normalt? Hur kan en klenare 940 kännas piggare än en starkare S60? Kan det finnas mjukvaru-uppgraderingar för detta?
4) Om bilen knackar lite tyst ibland från motorrummet, förarsidan, när man kör över gupp (exempelvis farthinder), vad kan det vara för fel?
5) Hur fungerar mjukvara i moderna bilar? Kan man kontrollera vilken version man har i sin bil och läsa om nyare versioner på internet?
6) Vad gör volvo när man lämnar in bilen för "X mils service"? Uppgraderar dom mjukvara, ser till att allt är som det ska (ex. turbo, osv) utan att man behöver säga vad man tror kan vara fel?