Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av luma
Jag har ett par frågor om en Volvo S60 T5 årsmodell 2001.

1) Jag upplever styrningen som "oprecis", är det ett vanligt fel?

2) Jag upplever gaspedalen som "laggig" - om jag trycker ner gaspedalen mycket tar det ca 0.5 - 1 sekund för motorn att reagera och börja varva upp. Är det ett vanligt problem? Är det relaterat till turbon? Detta "fenomen" är inget jag upplevt på andra bilar, exempelvis en 740 (motorstyrka ca 118 hp) eller en 940 lätttrycksturbo (motorstyrka ca 175 hp) - i båda dom bilarna var gaspedalerna responsiva.

3) Jag upplever bilen som lite svag på lägre varvtal (under 2000 rpm). Volvo 940 bilen jag pratade om i fråga 2 kändes mycket "piggare" på låga varvtal. S60n kan nog säkert prestera 250 hp som mest, men absolut inte på låga varv - när man gasar på så känner man en markant kraftökning strax innan 3000 rpm. Är detta normalt? Hur kan en klenare 940 kännas piggare än en starkare S60? Kan det finnas mjukvaru-uppgraderingar för detta?

4) Om bilen knackar lite tyst ibland från motorrummet, förarsidan, när man kör över gupp (exempelvis farthinder), vad kan det vara för fel?

5) Hur fungerar mjukvara i moderna bilar? Kan man kontrollera vilken version man har i sin bil och läsa om nyare versioner på internet?

6) Vad gör volvo när man lämnar in bilen för "X mils service"? Uppgraderar dom mjukvara, ser till att allt är som det ska (ex. turbo, osv) utan att man behöver säga vad man tror kan vara fel?
Användarvisningsbild
av Sparkz
1 Vanligt vet jag inte, men en framvagnsinställning är aldrig fel.

2 - 3 Du har ju ingen gaswire, utan en givare på pedalen och motor i spjällhuset. "Seg" gaspedal kan vara ett symptom på flera olika fel.

4 Förvärmningsslangen (aluminiumslangen mellan luftfiltret och grenröret) skramlar ibland. Dra isär den lite så den sitter i spänn, eller sätt dit ett buntband.

5 Din volvoverkstad kan kolla om det finns uppdateringar. Jag har inte letat på internet så jag vet inte...

6 Om du inte säger till så kollar vi normalt inte felkoder vid service. Du kan kolla OM det finns felkoder själv, men inte vad det är för kod.
Håll inne READ-knappen på torkarspaken och tryck 2 gånger på knappen för dimbakljus. Nu kan du stega igenom alla styrenheter med READ-knappen. "checking" eller "ready" betyder ingen felkod, annars står det DTS(?) SET (Inte säker på den där förkortningen DTS, men nåt sånt.)

Finns 18 st datorer i grundutförande, några till som tillbehör. Det här är vad jag kommer ihåg nu:

CEM - Central Electronic Module
REM - Rear Elecronic Module
ECM - Engine Control Module
DDM/PDM - Driver/Passenger Door Module
UEM - Upper Electronic Module (backspegeln)
DIM - Drivers Information Module (Instrumentet)
AUM - Audio Module (radion)
SWM - Steering Wheel Module
LSM - Light Swith Module (Japp, ljusknappen är en dator den med!)
CCM - Climate Control Module
ABS eller BCM - Bromsar
av luma
2,3) Ok, så normal ska bilen reagera direkt när man trycker på gaspedalen. Dvs. Om jag håller inne kopplingen och trycker gasen till hälften, skall motorn börja varva upp direkt jag börjar trycka på gasen. Som det är nu hinner jag trycka ner gaspedalen till hälften, och sen tar det ca 0.5 - 1 sekund innan motorn börjar varva upp.

Men det är alltså något fel på bilen då?

6) Kollade felkoderna, och det var fel i dessa moduler:

CEM
PDM

Vad kan det vara för fel då?
Användarvisningsbild
av Sparkz
Inga koder på TCM eller ECM alltså... Svårt att säga något om den där fördröjningen men jag tycker inte det är någon skillnad på N-bilarna jämfört med dom äldre när det gäller gasen.
Men det är nog inget vi kan lösa här i alla fall, åk till en Volvoverkstad.
Användarvisningsbild
av greeeken
Vad är det för fel med bilen om den visar
CEM
REM
DDM

?
skulle vara tacksam för svar
av andezon
Hej Du måste ta reda på vad det är för felkoder och det kan bara en verkstad göra åt dig annars är det omöjligt att svaea på din fråga

om du själv inte upplever några fel på bilen behöver det inte vara några fel, det kan vara så kallade "spökfelkoder" ....
Användarvisningsbild
av greeeken
thanks för svaret ,nja jag upplefr att man inte kan låsa dörren förar dörren då den bara låses upp själv+ att den drar som en v10 i bensin
Ligger man o kör med 2:ans växel i 2000 varv 30-40 km i timmen så drar den 5-6 liter ,de sjukt kan man tycka

A ska tebax med bilen på Måndag
av andezon
Förmodligen har du en felkod i cem samt ddm att det är problem med vänster framdörr. att det drar mycket bränsle kan man inte avgöra på det du skrivit där du måste köra minst en tank och kolla vad du ligger i snitt det är inte svårt att få en bil att dra mycket bränsle med fel körning...

man ska inte gissa på felkoder när man inte vet men kan tänka mig att felkoden i rem är typ : Dörr vänster eller höger bak olåst, men det är vad jag gissa
Användarvisningsbild
av Crille
Om ett fel uppträder en gång, tex att bakdörren ej låsts, ligger denna felkod kvar tills man gjort en reset på verkstad eller nollställs en felkod efter en viss tid om felkoden ej återkommit.

Kan man lossa batteriet och nollställa själv för att kontrollera om felkoden kommer till baks. eller finns felet kvar i datorn ändå.

Jag var tungen att kolla mn bil och där fanns fel på 3 moduler, men har själv inte märkt några problem. verkar onödigt att åka till verkstaden för något som inte är något riktigt fel.
Användarvisningsbild
av greeeken
Thanks

Ja jag har kört 3 tankar nu o den drar ju väldans mkt.
Näpp jag kör inte som en dåre på vägarna.
Testade med polaren att köra ca 30 mil
Han låg på 0,65 l milen och jag på 8,0 på landsväg då
I stan ja där var det ju löjligt jag drog runt 2,5 o han 1,2

O då har han en BMW 328.

Nja jag tackar för svaren.
Tänkte åka tebax mä bilen då jag bara haft den 1 ca 2 veckor nu!!
Finns ju garanti på bilen :D :D :shock:
Köpa spjällhus.

Jag tror de oftast testar genom att sälja kom[…]

Du har väl sökt hjälp igen på[…]

Kontakt säkringsbox

Jag har för mig att en JAE-tång kostar […]

Volvo V50 "Mr White"

Snyggt, du ser ut att ha bra skick på bilen,[…]