Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Whisky
Hej,

har en sådan här petitessfråga som om inte annat avslöjar att jag är grön som volvoägare... :oops:

Jag har ägt bilen (se signatur) i 5-6 veckor och alltid då jag tankat har jag tankat fullt. Då har färddatorn direkt rapporterat "800 km till tom tank" (Antar att den räknar på snittförbrukningen via spridarna och som brukar ligga runt litern, samt vetskapen om att tanken är full och rymmer 80 liter)

Förra veckan tankade jag inte fullt utan fyllde bara på en 20 liter så tanken blev halv. Igår tankade jag fullt igen och färddatorn envisaes med att som bäst visa: "630 km till tom tank". Jag nollade allt som går att nolla på färddatorn och startade om körde normalt och bränslesnålt en bit ... Nej den ville envisas med att visa 620-630 km kvar. Det kan ju inte stämma. :x

Brukar färddatorn vara lite oberäknelig eller är det rent ett fel? Det irriterar mig i alla fall att tekniken inte fungerar, även om jag klarar mig bra på den analoga mätaren.
Användarvisningsbild
av Johan
Det finns en viss fördröjning i systemet för att det inte skall fladra upp och ner baserat på hur mycke du gasar för tilfället. Ger ibland den överaskande effekten att ju längre man ligger och kör ju längre tycker färddatorn att man kommer. Det kunde ju ha förklarat felet om du har varit väldigt gasglad och sen tankat fullt. Borde dock rätta till sig om du kör en bit lungt och sansat !!!
Användarvisningsbild
av Whisky
Tackar för svaret, Johan!

Jo... det var min gissning också, men jag tyckte ju att jag just hade kört snålt både före och efter tankning. Men du har säkert rätt! Jag ska ge den lite mer tid (körsträcka).

PROGRESS!! Nu startar den men går bara i ca[…]

Det kan vara högtryckspumpen som är pro[…]

Fick häromdagen bytt båda motorer till[…]

Köpa spjällhus.

Jag tror de oftast testar genom att sälja kom[…]