Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Jan-A
Läste i en annan tråd att CarMan tyckte att 3000 mil som serviceintervall var i längsta laget. Hur är det med oljan, klarar den verkligen detta?

Och hur bra är det att vänta så pass länge med en helt ny bil, är verkligen motorn så pass "fin" och ren att det är helt ok med 3000 mil innan första oljebytet.

(Kör även en 9000-91 med mineralolja, där byter jag olja var 700:e mil ungefär och då verkar oljan vara ganska slut. Det är i och för sig bara mineralolja)

Nån som kar koll på detta?
av TOMAS
Service intervallet på -06 är 1 år eller 3000 mil.
Vissa modeller har 2 år eller 3000 mil.
Motoroljan skall hålla en hög kvalitet således.

/Tomas
V70-06 Automat
av NCR
TOMAS skrev:Service intervallet på -06 är 1 år eller 3000 mil.
Vissa modeller har 2 år eller 3000 mil.
Motoroljan skall hålla en hög kvalitet således.

/Tomas
V70-06 Automat
Precis, så en oljeservice lär ske i vilket fall som helst efter 1 år.
Användarvisningsbild
av Jensen
S40/V50 har 2000mil/12mån för service.
Resterande modeller har 3000mil/12mån för service, vad jag vet så finns det ingen modell som har 24mån intervall.
Från 05- så har man gjort om detta med service intervaller.
Finns lite olika servicar man erbjuder kund beroende på hur långt bilen kommer att rulla på ett år.
av para
Serviceintervallet på V70 2005 och framåt är 3000mil. Kör du mindre kan man göra en "anpassad" service efter 1år.

Min 05:a hade gått 1700mil efter ett år nu i höstas. Volvoverkstan rekomenderade att byta olja och filter. Kan ju även vara bra att ha inne bilen 1 gång per år för att få ner lite ny mjukvara. Nu är den såld så jag slipper bekymra mig om 3000milaservicen och det ser också bra ut med en stämpel i serviceboken.
Användarvisningsbild
av CarMan
olje service , eller anpasad service är det minsta man måsta göra för att inte förstöra någåt.
men det är ingte ett bra alternativ om man vill slippa dyra utgiftar & opassande stopp/ verkstadsbesök.

vill man bara köra & tanka sin bil, så ska man göra en riktig service när service lampan tänds.
av Jan-A
Om jag inet misstolkar alla inlägg så verkar det som om alla tycker att det är helt ok med att vänta i hela 3000 mil innan man byter olja. (Nu pratar jag bara om oljebyte, inte att strunta i övrig service)

Personligen så hade jag nog tyckt att 1500 mil mellan oljebytena vore lite skonsammare för motorn, men så kan jag ju inte heller så mycket om den nya oljorna och dess kvalité....
av NCR
Jan-A skrev:Om jag inet misstolkar alla inlägg så verkar det som om alla tycker att det är helt ok med att vänta i hela 3000 mil innan man byter olja. (Nu pratar jag bara om oljebyte, inte att strunta i övrig service)

Personligen så hade jag nog tyckt att 1500 mil mellan oljebytena vore lite skonsammare för motorn, men så kan jag ju inte heller så mycket om den nya oljorna och dess kvalité....
1 år

eller

3000 mil på de nya (05 och framåt) & 2000 mil på de gamla

eller

750 timmars drift av motorn

=

Servicelampan tänds.

Svårare än så är det inte, och vad folk säger i tråden är väl snarare "byt hellre olja en gång per år, dvs när bilen säger till, som man skall istället för att vänta på 3000 mila-gränsen".

Du har ju garanti på bilen(?) så då vet du väl att du måste göra service på den för att få behålla garantierna?
av Jan-A
Naturligtvis ska man byta olja MINST en gång per år och göra den påkallade servicen som föreskrivs.

Det jag fortfarande ställer mig frågande till är att man kanske borde byta olja även MELLAN servicen, t.ex. två ggr per år. Definitivt oftare än var 3000:e mil

Men vi kommer nog inte längre, vi kan nog avsluta tråden här. :D
av NCR
Jan-A skrev:Naturligtvis ska man byta olja MINST en gång per år och göra den påkallade servicen som föreskrivs.

Det jag fortfarande ställer mig frågande till är att man kanske borde byta olja även MELLAN servicen, t.ex. två ggr per år. Definitivt oftare än var 3000:e mil

Men vi kommer nog inte längre, vi kan nog avsluta tråden här. :D
Hehe, jag tror detta är bara ett litet missförstånd. En "mellanservice" kallar man alltså den service man gör mellan 3000-intervallerna. Finns ingen anledning att byta olja var 6:e månad om du nu inte kör med tung kärra i väldigt dammiga miljöer. :D

Överdriver lite, min har gått 28500, im[…]

Carplay trådlöst?

Hej. Angående trådlös carplay, ci[…]

Tjena:) Har en V90 från 2019 i trimmen mom[…]

Har kopplat kablarna och provstartat bilen. Tripp […]