Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av yuphin
Skulle byta torkarblad bak men när jag skulle klicka fast bladet i armen så sprack själva fästet. Förvånande nog var det bara av plast och nu måste jag byta hela armen, något som kostar över 400kr om jag handlar på Bilia. Vet inte om jag var lite oförsiktig, första gången jag skulle byta, men man tycker kvaliteten borde vara bättre...Vet någon hur man byter armen på en XC70? Annars blir det säkert ett par hundralappar i monteringsavgift och då är jag totalt uppe i ca 800kr för ett torkarblad :(
Senast redigerad av 1 Tomas88, redigerad totalt 0 gånger. Anledning: Lade till bilmodell i rubriken.
av Chevelle1969
Det är nog inte många som har lyckats byta torkarblad utan att paja den armen. Lossa plasten nertill på armen sen är det till att ta bort en mutter där ock vika lite försiktikt på armen så att den lossar. Den sitter på splians.
Användarvisningsbild
av CarMan
Chevelle1969 skrev:Det är nog inte många som har lyckats byta torkarblad utan att paja den armen. Lossa plasten nertill på armen sen är det till att ta bort en mutter där ock vika lite försiktikt på armen så att den lossar. Den sitter på splians.

Va ??? är jag så ovanlig??? klart som korvspad att de flästa klarar av att byta utan att ha sönder armen.
själv byter jag minst en i veckan, o hitils har jag inte haft sönder en enda.
Användarvisningsbild
av dieselmagnus
När det är kallt kan plast bli lite sprött och går då av lättare. Jag brukar spruta på lite silikon funkar bra. Armen sitter på splines så du måste dra av armen. Du kan inte använda en vanlig avdragare eftersom du har spolningen där. En mejsel och polygrip går bra. Kan ju köpa en begagnad arm på en skrot.
av Chevelle1969
När jag köpte ny arm på volvo (efter att ha pajat min :evil: ) Så hade dom armarna i en låda bakom disken för att dom sålde nästan lika många armar som blad sa han :(
av hansjkpg
CarMan skrev:
Chevelle1969 skrev:Det är nog inte många som har lyckats byta torkarblad utan att paja den armen. Lossa plasten nertill på armen sen är det till att ta bort en mutter där ock vika lite försiktikt på armen så att den lossar. Den sitter på splians.

Va ??? är jag så ovanlig??? klart som korvspad att de flesta klarar av att byta utan att ha sönder armen.
själv byter jag minst en i veckan, o hittils har jag inte haft sönder en enda.

Precis , VARFÖR ska man ha sönder armen , det viktiga är nog att veta hur man ska göra det så man inte brukar våld på fel sätt.
av yuphin
Jg bytte hos Bilia och som en av föregående talare skrev så var det polygrip som gällde (kollade noggrant hur teknikern gjorde det så att man gör rätt nästa gång). Men han sa själv att han hade haft sönder några armar under sin tid, så det är ett mycket känd problem med denna armen. Även i butiken sa dom att man måste vara mycket försiktigt och stå inomhus i värmen när man byter torkarblad. Men det är tydligen åtgärdat from 2005 modellen. Men 440kr för armen, 200 för torkarbladet och 200 för montering av armen, ja det var inte ett roligt torkarbladsbyte...
av hansjkpg
yuphin skrev:Jg bytte hos Bilia och som en av föregående talare skrev så var det polygrip som gällde (kollade noggrant hur teknikern gjorde det så att man gör rätt nästa gång). Men han sa själv att han hade haft sönder några armar under sin tid, så det är ett mycket känd problem med denna armen. Även i butiken sa dom att man måste vara mycket försiktigt och stå inomhus i värmen när man byter torkarblad. Men det är tydligen åtgärdat from 2005 modellen. Men 440kr för armen, 200 för torkarbladet och 200 för montering av armen, ja det var inte ett roligt torkarbladsbyte...
Ursäkta , men sitter den på splines som någon sa behövs ingen polygrip, räcker med att rucka på den så ska den lossna.
av yuphin
Ursäkta , men sitter den på splines som någon sa behövs ingen polygrip, räcker med att rucka på den så ska den lossna.[/quote]

Behövdes kanske inte men det underlättade förmodligen jobbet....

Får du ngn form av selektgaranti el liknande[…]

Går man in på https://accessories.volv[…]

Dörrlås under vintern.

Hej har en v60 2019 t5 som rullat 9000 mil och int[…]

Har du bytt till en "annan" stol så[…]