Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av admiral1
Har en S80 T6 som en morgon började gå som på fem cylindrar isället för alla sex, det finns gnista och bränsle vid varje cylinder, går att köra men gången är lite stötig, lambdalampan lyser konstant först sedan blinkar den.
Någon som vet vad det kan vara?
Användarvisningsbild
av ~Kalle~
Hej. Flyttar tråden till rätt avdelning på forumet.

---
Att lambdalampan blinkar betyder ungefär "pågående misständning(ar)"

Tror du måste läsa ut felkoder så man kan se vad som egentligen är fel. Vad är det för årsmodell förresten?

Mvh Kalle
av hansjkpg
admiral1 skrev:Har en S80 T6 som en morgon började gå som på fem cylindrar isället för alla sex, det finns gnista och bränsle vid varje cylinder, går att köra men gången är lite stötig, lambdalampan lyser konstant först sedan blinkar den.
Någon som vet vad det kan vara?
Hej , du har samma problem som jag , med den skillnaden att min slutade starta efter 3:e starten , hoppas du har bättre tur än vad jag har . Jag får desutom inte ut några felkoder att tolka felen med, så jag står där och vet inte vad jag ska göra , hoppas du får svar på dina problem
Användarvisningsbild
av dieselmagnus
Kan ju vara tändspolar som gått åt helv... Att lambdan lyser beror på misständningar, alt felaktig luft-bränsleblandning. Kan vara lmm som spökar.
av hansjkpg
dieselmagnus skrev:Kan ju vara tändspolar som gått åt helv... Att lambdan lyser beror på misständningar, alt felaktig luft-bränsleblandning. Kan vara lmm som spökar.
Dieselmagnus! Admiral skriver att han har tändning samt bränsle till samtliga cylindrar , sedan kan jag inte så mycket om lmm:en , men borde den inte påverka hela motorns gång
av lasse45
Hej
Hade ungefär samma problem med en T6 -00
Det var en spole, bytte plats på spolarna och felet följde med.
Ny spole och bilen gick bra.
Lasse
av hansjkpg
lasse45 skrev:Hej
Hade ungefär samma problem med en T6 -00
Det var en spole, bytte plats på spolarna och felet följde med.
Ny spole och bilen gick bra.
Lasse
Lasse45 hur sjutton bytte du spolarna då ?? tycker längden på dom är anpassade till varje cylinder ?? gåt det att ta bort spolen precis vid tändstiftet??
Användarvisningsbild
av CarMan
tändspolen är en egen del, med kontaktsrycke. du måste he rätt kontaktstycke till rätt tändstift, om du förstår vad jag menar.

jag hade en t-6:a för några månader sen som jag fick byta 4 t-spolr på, på grund av misstäningar
av hansjkpg
CarMan skrev:tändspolen är en egen del, med kontaktsrycke. du måste he rätt kontaktstycke till rätt tändstift, om du förstår vad jag menar.

jag hade en t-6:a för några månader sen som jag fick byta 4 t-spolr på, på grund av misstäningar
Jo jag hajar det *S*, frågan var väl mer om själva kontaktstycket går att byta från en cylinder till en annan för att se om problemet kvarstår. Vill samtidigt tacka alla för den förståelse man möts av som okunnig här , känns skönt :wink: CarMan kändes inget skönt att höra det där med 4 trasiga spolar ( dom var inte billiga*S*)
Användarvisningsbild
av CarMan
som du ser så är det samma artckelnummer på samtliga t-spolar

Hade inne en Mercedes på jobbet bubbla och l[…]

Jag ställde frågan när jag kö[…]

Generator Pv 444

Hej! Tack för svar ja orginal Astrolite.Kolen[…]

Kontakten till ECU:n är ju alltså delad[…]