Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Ringhede
Har en S60 -02 som har börjat bli knepig i ratten.
Alltså när man svänger tar det emot i vissa lägen.

T.ex. kör rakt fram och svänger höger så går det bra och märks inget men svänger jag sedan vänster så tar det emot i ratten.
Styrningen har även svårt att då återgå till rakt fram läge, får vrida ratten till rakt fram och ingen direkt hjälp av styrningen att dra till rakt fram läget.

Blivit värre nu när det blivit kallare.

Kan det vara spindelleder, styrväxel, styrleder, bussningar i framvagn mm?
Bilen har inte kört emot någon trottoar eller dyligt.

Märktes en del när jag satte på dubdäck för en månad sedan att den blivit "svampig" i styrningen. Alltså inte riktig vägkontakt, ungefär som man skulle kunna tro att däcktryck är fel.
Även då det har varit varmare ute, runt 10 grader, så har det ibland känts i styrningen att något är trögt men inte lika mycket som nu.

Vad kan ha hänt?

mvh Roland
av freak
Det sitter som ett knutkors precis ovanför styväxeln som kopplar i samman styväxel o rattaxel, knutkorset brukar börja kärva kan börja kännas som det gåt lätt/tungt/lätt/tungt, man kan börjar med att smörja upp den ordentligt ev släppa på den o jucka ordentligt:)
o blir inte det 100% så fär man byta ut den (finns som lösdel)
av Thomas J
Hade liknande problem på min bil, gick trögt åt ett håll, liksom hackar när man svängde. Det var fjäderbussningen och lagret som var slut.
Köpte 2 kompletta fjäderben på skroten och blev som ny :wink:
Mvh Thomas
Skyddskåpa till avtagbar dragkrok.

nej nej, den kommer nog inte passa V70 :oop[…]

Hej! Jag är nybörjare när det komm[…]

Dörrlås under vintern.

Hej har en v60 2019 t5 som rullat 9000 mil och int[…]

Har du bytt till en "annan" stol så[…]