Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av emdor
Hej.

Jag har funderat ett tag på att fråga i forumet om hur andra upplever bilen vid stadskörning. Jag tycker nämligen att bilen är ganska jobbig att köra i stadstrafik.Jag har ju en Volvo V70 2.5T -04 med automatlåda. Eftersom att bilen har sådant bra "drag" så får man liksom sitta och dutta på gasen. Det är väldigt svårt att hålla 50 kilometer i timmen. Det är faktiskt omöjligt att göra det utan att gasa lite och sen släppa gasen. För vid bara 5% gaspådrag så vill ju bilen dra iväg upp till 60-70 kilometer. Desutom så tycker jag att bilen beter sig märkligt vid litet gaspådrag. När man liggar någonstans mellan rull och gaspådrag vilket oftast sker i stadskörning så hackar liksom bilen. Den verkar ha svårt att bestämma sig för om den ska rulla eller driva. Vilket ännu mera gör att jag vill släppa gasen för att sedan möta gasen igen när man kommer under 50 km i timmen. Jag får helt enkelt inget flyt i körningen. Det känns ryckigt och omständigt. Fler som upplever det?
Har en S60 med samma motor och låda. Aldrig tänkt på det där men om det är ett problem så får du väl köra på trean manuellt? Eller på farthållare, även om det inte är så kul inne i stan.
Har samma årsmodell, låda och motor fast S60. Jo, det är mycket vrid redan från 1500 varv i motorn men det ställer inte till nått problem för mig iaf, snarare tvärtom. Inga problem att hålla någon hastighet från noll och uppåt.

Verkar som om din gas är överkänslig.

/Håkan
dom brukar vara trevliga i stadskörning. kan din bil vara trimmad?
av emdor
CarMan skrev:dom brukar vara trevliga i stadskörning. kan din bil vara trimmad?
Jag måste säga att jag har funderat på det mer än en gång för den är djävligt känslig på gasen. Man måste liksom smyga på den annars spinner det direkt. Men jag har lite svårt att tro att den skulle vara det iom att bilen först var en tjänstebil i 3 år och sen ägdes iofs av en verkstadschef på bilia i ett halvår. Det skulle väl vara om han har trimmat den då men det är ju svårt att se om jag nu inte lämnar in den hos bilia för upgraderinga av programvaran. Jag har dock varit inne på att göra det. Vet någon vad det kostar att uppgradera programvaran för både motor och automatlådan?
Användarvisningsbild
av Erico
Har en V70 -05 2,5t med automat som jag upplever exakt som du beskriver. Nuddar man på gasen vid kökörning får man passa sig så man inte kör in i bilen framför. Tänkte till en början att jag skulle vänja mej men efter 2 år med bilen är känslan, eller avsaknaden av känsla samma/lika :(
Skyddskåpa till avtagbar dragkrok.

nej nej, den kommer nog inte passa V70 :oop[…]

Hej! Jag är nybörjare när det komm[…]

Dörrlås under vintern.

Hej har en v60 2019 t5 som rullat 9000 mil och int[…]

Har du bytt till en "annan" stol så[…]