Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av helgonet1
Hej

Vad bör man tänka på vid byte av tändstift??? 8)
Användarvisningsbild
av wissel
Vet inte riktigt vad du tänker på men jag skulle hålla ordning på tändspolarna o sätta tillbaka dom i samma hål.....sedan skulle jag inte köpa stiften med 3 elektroder heller.....händer att elektroder brister o ramlar ner....ajajaj, dyyyrt.
:D
av hansjkpg
helgonet1 skrev:Hej

Vad bör man tänka på vid byte av tändstift??? 8)
välja rätt hårdhet på dom, hålla rent,
Användarvisningsbild
av helgonet1
wissel skrev:Vet inte riktigt vad du tänker på men jag skulle hålla ordning på tändspolarna o sätta tillbaka dom i samma hål.....sedan skulle jag inte köpa stiften med 3 elektroder heller.....händer att elektroder brister o ramlar ner....ajajaj, dyyyrt.
:D
Jo behöver man te x koppla bort batteriet - Innan hade jag en mb - 90 och det var bara att skruva dän och byta men det är ju lite annorlunda med S80 eftersom det är mer elektronik och sånt i bilen. Andra ingrepp man gör i bilen får man normalt sett stänga av tändning, vänta i fem minuter så att datorn i bilen hinner spara info sen koppla bort batteriet, det är detta jag undrar över. Nån som vet vad tändstiften kostar och vart man kan få tag på ngk stift???? :-)-)

Edit: Det är det jag är lite orolig över. Köpte bilen för några veckor sen och vet ej vad det är för stift i den. Har hört det du nämner om elektroder som lossnar och ramlar ned - så jag fick kalla kårar när jag läste detta. Så det är anledningen till frågan. Måste kolla vad det är för stift som sitter i och eventuellt byta om det är dessa med tre elektroder. :-O)
av hansjkpg
Jo behöver man te x koppla bort batteriet - Innan hade jag en mb - 90 och det var bara att skruva dän och byta men det är ju lite annorlunda med S80 eftersom det är mer elektronik och sånt i bilen. Andra ingrepp man gör i bilen får man normalt sett stänga av tändning, vänta i fem minuter så att datorn i bilen hinner spara info sen koppla bort batteriet, det är detta jag undrar över. Nån som vet vad tändstiften kostar och vart man kan få tag på ngk stift???? :-)-)

Edit: Det är det jag är lite orolig över. Köpte bilen för några veckor sen och vet ej vad det är för stift i den. Har hört det du nämner om elektroder som lossnar och ramlar ned - så jag fick kalla kårar när jag läste detta. Så det är anledningen till frågan. Måste kolla vad det är för stift som sitter i och eventuellt byta om det är dessa med tre elektroder. :-O)[/quote]

VARFÖR måste man koppla bort batteriet för att BYTA tändstift ???
tändstiften ligger på runt 600 har jag sett
Användarvisningsbild
av greeeken
hansjkpg skrev:Jo behöver man te x koppla bort batteriet - Innan hade jag en mb - 90 och det var bara att skruva dän och byta men det är ju lite annorlunda med S80 eftersom det är mer elektronik och sånt i bilen. Andra ingrepp man gör i bilen får man normalt sett stänga av tändning, vänta i fem minuter så att datorn i bilen hinner spara info sen koppla bort batteriet, det är detta jag undrar över. Nån som vet vad tändstiften kostar och vart man kan få tag på ngk stift???? :-)-)

Edit: Det är det jag är lite orolig över. Köpte bilen för några veckor sen och vet ej vad det är för stift i den. Har hört det du nämner om elektroder som lossnar och ramlar ned - så jag fick kalla kårar när jag läste detta. Så det är anledningen till frågan. Måste kolla vad det är för stift som sitter i och eventuellt byta om det är dessa med tre elektroder. :-O)
tändstiften ligger på runt 600 har jag sett[/quote]

Han undrar bara om man behöver göra det.
Svaret är NEJ det behöver du inte.
Förövrigt kostar NGK tändstift 57 kr st på MEKONOMEN.

Det du pratar om är Bosch stift som varit dåliga.
Användarvisningsbild
av CarMan
Jag har bytt tusentals tändstift o aldrig sett nån med en elektrod som ramlar bort...

men på internett vat man bäst...
av suk215
greeeken skrev:
hansjkpg skrev:Jo behöver man te x koppla bort batteriet - Innan hade jag en mb - 90 och det var bara att skruva dän och byta men det är ju lite annorlunda med S80 eftersom det är mer elektronik och sånt i bilen. Andra ingrepp man gör i bilen får man normalt sett stänga av tändning, vänta i fem minuter så att datorn i bilen hinner spara info sen koppla bort batteriet, det är detta jag undrar över. Nån som vet vad tändstiften kostar och vart man kan få tag på ngk stift???? :-)-)

tändstiften ligger på runt 600 har jag sett

Han undrar bara om man behöver göra det.
Svaret är NEJ det behöver du inte.
Förövrigt kostar NGK tändstift 57 kr st på MEKONOMEN.

Det du pratar om är Bosch stift som varit dåliga.[/quote]

jag hadde för mig att det var BERU ( som kunde släppa mittelektroden) :roll:

köp NKG .... de ska ju trotts allt sitta i ca 6 000 mil :wink:
Skyddskåpa till avtagbar dragkrok.

nej nej, den kommer nog inte passa V70 :oop[…]

Hej! Jag är nybörjare när det komm[…]

Dörrlås under vintern.

Hej har en v60 2019 t5 som rullat 9000 mil och int[…]

Har du bytt till en "annan" stol så[…]