Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hejsan!

Jag har suttit ett par timmar och sökt på detta forum och försökt hitta någon som har liknande problem, jag hittar endast snarlika så jag gör en egen post och hoppas på stor tur att få hjälp av er.

Jag har en Volvo V70 2.4T 01a 24000mil och fullservad upp till 21500 mil, jag ska serva den nu i dagarna.

Bilen har gått bra under som 6 månaderna jag haft bilen fram tills en dag förra veckan, jag va på väg hem från jobbet och åkte i ca 100km/h och plötsligt dör bilen om och om igen, den rycker alltså rätt rejält i sisådär 20 sekunder, ungefär som soppatorsksryck, jag var helt säker på att bilen skulle dö helt och jag va tvungen att bärga hem den, men efter 20 sekunder släpper det helt och hållet och jag kan åka vidare, 10 min senare kommer det 1 ryck till sen inget mer på hela den dagen.

Från den dagen då den ryckte så varje gång jag gör en kallstart på bilen så är tomgången ojämn i och bilen rycker om man försöker åka iväg i ca 30 sekunder från start, efter det är bilen helt normal.
Det lyser även en orange lampa i displayen, den liknar en motor men när man läser i instruktions boken va den betyder så är det nånting med avgasrenings systemet, lampan har dock lyst nån månad till och från innan jag fick detta problem, nu lyser den hela tiden dock.

Vad jag själv fått ut av att sitta å läsa massor med poster på detta forum så kan det vara gasspjället? jag va ut och tittade på den och det är en VIT lapp på spjället så jag antar den har suttit i sen bilen var ny? Kan det vara gasspjället, dom som haft problem med det har ju haft problem vid rödlysen osv också, det har jag inte.

Lambasond kan det också vara om jag förstått det rätt, kan det stämma?

Kan lampan i displayen ha ett samband med den ryckiga gången vid kallstart?

Om det hjälper så upplever jag att bilen drar lite väl mycket olja också, inga monstermängder, men tillräckligt mycket för att man ska reflektera över det.

Finns det nån därute på world wide web som kan hjälpa mig? Vill inte lämna in bilen på volvoservice innan jag har en aning om va det kan vara, det kan bli dyyyyyyyyyrt!
Det kan nog vara ca 5-100 olika fel. Råder dig att åka till volvo och läsa ut felkoder när du endå ska serva bilen,
lönlöst att gissa felet. Blir garanterat dyrare att byta del för del.
Men en gissning är gasspjället, mkt vanligt fel alla bilar drabbas för eller senare.
Mvh Thomas
Hej Vedboden.... jag tycker du gjort ett bra jobb hittills, de orsaker som du tror verkar vara rätt rätt.....gasspjället kan du ju börja med att rengöra lite själv fast försiktigt, ta av "gummislangen" till spjället o ren fin trasa o torka försiktigt är en början, sedan kan det kanske vara idé med en uppgradering av spjällets mjukvara, det behöver inte vara det dyraste alternativet när det spökar.....LMM är ju en likadan historia, jag tog upp mitt på köksbordet och renjorde det försiktigt som faen, det finns spray för detta, kan ju hjälpa det med. Men OM du har någon kompis med PPC felkodsläsare så vore det mitt i prick förstås. lamdasonden är kanske det minst troliga kanske ???? med risk att få på skallen :-)
Dom åtgärder som jag skulle börja med iaf innan byte o verkstad, med felkodsavläsning mm. o någon tusing som får vingar........jag utgår från att du har koll på stift osv !
Freddie :D
tack för svaren, jag har en kille som servar volvo på orten där jag bor, han borde kunna läsa av felkoder för en hundring.

jag server ju naturligtsvis bilen själv, lite filter och oljebyte är inget man lämnar in en gammal bil för :)
Jag kollade lite på gasspjället idag, jag tyckte det såg minst sagt knivigt ut att få bort, trångt och sen sitter skruvarna underifrån utan att man egentligen ser hur det ser ut.

Ska läsa av felkoderna och sen skriver jag igen.

Stiften är inte nya, men ska inte vara så gamla heller om förra ägaren talade sanning, det är ju iofs ingen stor kostnad så det kan jag ju byta till att börja med, vore ju bra om det va så enkelt :)
Lite svårt att tro att det är tändstift, fast dte är ju dags för byte av dom.
Visst är det lite krångligare att ta bort gasspjället på en turbomotor men det ska du klara även om du har tummen mitt i handen.

som sagt kan vara en del olika saker.
killen som servar volvo i byn där jag bor verkar ha nån typ av semester, har försökt få tag på han men inte lyckats.

Jag va ut å "läste" av bilen själv och fick fram DTS CET på dessa

ECM
CEM
DDM
CCM

tänkte ev köpa en egen felkodsavläsare, kan man släcka felkoder med en sån också?
vedboden skrev:killen som servar volvo i byn där jag bor verkar ha nån typ av semester, har försökt få tag på han men inte lyckats.

Jag va ut å "läste" av bilen själv och fick fram DTS CET på dessa

ECM
CEM
DDM
CCM

tänkte ev köpa en egen felkodsavläsare, kan man släcka felkoder med en sån också?
detta visar bara att det har satts Felkoder....nästa steg gör du med PPC läsaren och tar fram VILKA. sedan reparerar man sedan Nollställer man, du måste ha en Felkodsläsare som tar fram dessa koder, Biltemas Gula till exempel funkar inte på dessa....din kompis kanske också har den "allmänna" som du inte heller är hjälpt med då dom endast visar motorstyr och Srs.....finns bara PPC i prisklass under 2000 :- vad jag känner till......:D
Hejsan allt folk!

Nu var jag iväg till autoexperten och frågade om dom hade PPC läsare och ja dom hade nåt super grejjer från bosch dom kostade 150 tusen riksdaler, dom tog bilen och läste av och här är svaret.

Av någon konstig anledning så slocknade lampan för "fel i bilens avgasreningssystem" när jag va på väg till autoexperten.

Antal fel: 1
Mode 3. statiska fel:
*P1171 Okänt fel
Mode 7, sporadiska fel:

det där va allt dom fick fram, han gick in i nån annan dator och kollade P1171 och fick fram detta

Syster för magert, cylinderrad 1 del last.
Troligen orsak: insug/avgasläckage, luftmassemätare, grenrörstrycksensor, bränsletryck lågt, bränslepump, insprutare, uppvärmd lambasond.

Jag antar att det inte alls var någon PPC läsare utan nå OBD skit som man kan få på biltema för 500:-
Han raderade allt som fanns men jag gjorde en manuell check efter vi var klara och detta finns fortfarande kvar

DTS CET på dessa

ECM
CEM
DDM
CCM

Vad tycker ni jag ska göra härnäst? Börjar bli aningen irriterande.

Bilen går hur bra som helst förutom vid kallstart i 20-30 sekunder, som jag skrev i första posten så började allt med att det ryckte en gång på väg hem från jobbet, jag har säkert åkt 300 mil sen dess och har aldrig känt rycket något mer förutom vid kallstart.
Priser på skroten:

Luftmassemätare: 1075:-

Gasspjäll: ca 1500-2000:- och då måste jag väl in på volvo å kasta in ny info i datorn, kostar?

Lambasond: 500-1000kr här finns det tydligen 2 olika sorter, bakre eller främre, vilken behöver ev jag?

// Andreas
Nu tar vi det igen :D
Börja med att läsa av Felkoderna med en Läsare som kan VOLVO.
Den som dom hade för 150 k läser inte koderna för din bil annat än motorstyrningar..
..såna läsare finns på Biltema för dryga 500 pengar o inget att ha.
PPC felkodsläsare för 1250 för medlemmar så får du ALLA felkoderna vilket du verkligen behöver tror jag.
http://www.bsr.se, kolla där nu innan du drar iväg o köper "bort" dig........
Freddie :D

Elvinge hade jag redan på VW Corrado fö[…]

Repor mittkonsol polering

Någon som provat denna https://www.fruugo.s[…]

Jag böt HCM som hade felkod samt bägge l[…]

Abs problem

Nu tappar jag det snart! V70 98- D5252t har haft p[…]