Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej på er.
Då blev detta mitt första inlägg som nybliven Volvoägare! :D (Efter 19 år med andra märken)
Jag har köpt en -08 V70 Classic 2,4D Aut som gått 19000 mil som "långfärdstaxi" i Norrbotten.
Fina och skonsamma mil, servad till vansinnets gräns, och ser ut som ny!

Min fråga är:
När en ny bil beställs som taxi, kommer den då med annorlunda specifikationer än en "vanlig" bil?
T.ex. Förstärkta stötdämpare och fjädrar, tåligare bussningar, mm, mm..?
Har hört talas om något liknande, men det gällde vissa Mercedes. Jag har sökt i forumet men inte hittat någon tråd om detta.
Är det någon här som vet hur det ligger till?

En liten grej till..
Det sitter en extra antenn under ena bagagerumsrutan. Hade tänkt plocka bort den, har någon ett tips om vad man kan plugga det med. Det är nog rätt vanligt på taxibilar att ha antennen till com-radion där.
kvantskum skrev:En liten grej till..
Det sitter en extra antenn under ena bagagerumsrutan. Hade tänkt plocka bort den, har någon ett tips om vad man kan plugga det med. Det är nog rätt vanligt på taxibilar att ha antennen till com-radion där.
Om jag var du skulle jag kolla upp möjligheten att montera en extern FM-antenn där istället. På så sätt slipper du ha någon ful plugg och du kan få bättre mottagning på radion som är extremt dålig på V70N! Nu har du ju en -08 och jag vet inte om problemet med mottagningen ordats på de senare modellerna men på min -02 är den bedrövlig. Att få störningar på P3 i Stockholm är uselt!

Mvh
/Fred
Taxibilar hos Volvo är specade på samma sätt, däremot skiljer det sig lite grann i servicepunkterna. Bland annat är det schemalagda oljebyten i automatlåda på taxibilar.

Mercedes kan jag inte svara på. Kanske har de större möjligheter att göra en särskild taxivariant eftersom de säljer så mycket fler taxis, det vet jag inte.
Taxispecar på Volvo skiljer sig en del mellan år och modeller. Exakt hur det såg ut på din bil vet jag inte men du har troligen bl.a en och annan elanslutning för taxameter och radio monterade redan från fabrik, och kanske också hårdare bromsbelägg. Bilarna kompletterades separat efter slutmontering till taxispec hursomhelst.

Nuförtiden finns taxipaketen tydligt defininierade och specade i prislistan.

/Thomas
kvantskum skrev:Hej på er.
Då blev detta mitt första inlägg som nybliven Volvoägare! :D (Efter 19 år med andra märken)
Jag har köpt en -08 V70 Classic 2,4D Aut som gått 19000 mil som "långfärdstaxi" i Norrbotten.
Fina och skonsamma mil, servad till vansinnets gräns, och ser ut som ny!

Min fråga är:
När en ny bil beställs som taxi, kommer den då med annorlunda specifikationer än en "vanlig" bil?
T.ex. Förstärkta stötdämpare och fjädrar, tåligare bussningar, mm, mm..?
Har hört talas om något liknande, men det gällde vissa Mercedes. Jag har sökt i forumet men inte hittat någon tråd om detta.
Är det någon här som vet hur det ligger till?

En liten grej till..
Den senaste taxibilen jag köpte en V 70 N -03 (jag har lämnat in rättigheterna). Jag titta på ordersedeln och det "Taxipaketet" var: Extra innerbelysning, skyddsmattor på golvet, större batteri, riktigt reservhjul och sportchassi/standardhöjd.
Radiomottagningen är utmärkt på min -02. Kanske något fel på på en eller båda antennerna om mottagningen är dålig? En antenn sitter i sidorutan och en i bakre stotfångaren . Men visst, hellre en dummyantenn än ett pluggat hål!
Jag är inte helt påläst på ämnet, men tror inte det är stora skilnader.
det jag vet skiljer är:
en extra matta baksätet, "helikopter tap" vid hand tag, samt SAT PREP (man har sama panel i bagaget, som bilar med RTI + att det fins hastighets signal inärheten)

för övrigt så tror jag att även norrlans taxibilar går övervägande del stadskörning...
är du säker.
polisen har en annan bustning på grund av att dom klagade på att bilen var ostadig i höga farter.
varför skulle en taxi få den bustningen?
Skyddskåpa till avtagbar dragkrok.

nej nej, den kommer nog inte passa V70 :oop[…]

Hej! Jag är nybörjare när det komm[…]

Dörrlås under vintern.

Hej har en v60 2019 t5 som rullat 9000 mil och int[…]

Har du bytt till en "annan" stol så[…]