Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Tartryffel
Bilen har gått 14000 mil, S60 AWD automat 2.5T -04.

Temp runt -5 igår kväll, kör hemifrån, efter kanske 1.5 km når jag 90-95 och slår på farthållaren, dvs en rejält lugn acceleration med kall bil.
Kort efter, 500 meter kanske, börjar bilen driva-inte driva-driva-inte driva osv. Korta "mjuka ryck" bara men det känns tydligt och syns inte minst på varvräknaren. Kopplar ur farthållaren men ingen skillnad med manuell gas i konstant läge, den rycker mjukt på samma sätt.
Lägger då foten på bromsen för att stanna och vända hemåt. I det ögonblick jag bromsar tänds "reducerad motoreffekt" i displayen och en gul triangel. Kanske var orange men definitivt inte röd. Ingen motorlampa tändes heller.
Från detta ögonblick går bilen i kanske 25 km/h, sånt där halta-hem-läge. Reagerar i stort inte på full gas eller nästan ingen gas alls.
Kommer hem efter några minuter och stannar av på tomgång. Motorn låter då som en traktor eller nåt. Kan inte förklara exakt men jag frågade nån kunnig hur en sån här bil låter om den inte går på en eller två cylindrar och hans ljud var exakt som min bil lät. Donk-donk-donk liksom.

Stängde av bilen, väntade en stund, startade igen. Inga fel, går som vanligt.

På måndag blir det förstås felkodsläsning men som den orolige själ jag är så undrar jag förstås redan nu vad som kan ha hänt? Spjällhuset är ju inget Magneti Marelli och på 04:orna är de inte alls särskilt drabbade av fel. Knappast ett trasigt tändstift eller trasig tändspole heller eftersom bilen faktiskt går som den ska nu. Vad kan det vara?

Mycket tacksam för teorier.

Har du bytt till en "annan" stol så[…]

Jag tror 900 är att betrakta som billigt f&ou[…]

Hittade felet lite längre in just innan kabla[…]

Hej, min volvo s60 t5 från 2002 med DSTC har[…]