Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av fn
Lämnade bilen till Bilia i Malmö för 10000-milaservice. Den kostar 3545 kr. Blev kontaktad och fick veta att alla bromsskivor och bromsbelägg behöver bytas samt ett styrstag. Kostnad 9881 kr. Totalt ska man alltså ut med 13426 kr. Kanske är en rimlig kostnad?
Användarvisningsbild
av ER
Mekonomen vill ha mellan 3793kr (sugis) och 3885kr (turbo) för skivor och Mintexbelägg runt om. Vet inte hur volvo kan matcha detta men då blir det runt 6000kr kvar för jobb+styrstag.
Jag skulle byta till Mekonomen skivor/belägg själv för 3800kr och ev jaga billigast pris på styrstagsjobbet om det inte är en lätt manöver att göra själv samt serva på billigaste volvostället inom rimlig radie om det visar sig att servicen kan göras billigare än 3545kr.
Användarvisningsbild
av CarMan
man kan ju inte jämföra totalpriser (matrial + jobb) med lösa delar.

styrstags bytet kräver desutom en framvagns justering, vilket alla gånger är inräknat i priset.

monteringskostnaden varierar kraftigt mellan olika volvo verkstäder, tänk på det. ibland lönarsig det att åka en rätt lång bit!
Användarvisningsbild
av ER
Självklart kan man inte jämföra eget jobb+delar med att få rubbet gjort av andra, men är man det minsta händig så kan man byta bromsskivor och klossar själv och på det viset spara jmfr låta en verkstad göra rubbet.
av fn
Ja, styrstaget kräver en framvagnsjustering och den är nog inte billig. Satt och kollade lite på Mekonomen och det är ganska stor del av totalkostnaden som är materialkostnad. Jag kom fram till att det inte var så lönt att hålla på själv. Behöver dessutom bilen och hinner inte mecka med det själv. Då blir det bara att betala... :(
Anmärkningsvärt är att alla fyra skivor är så rostiga att de är kass efter bara 10 000 mil. Byte av klossar hade varit en sak men alla skivor. Har en kollega vars S60 2.4 hade rostiga skivor bak. Bilen har gått 9500 mil. Ska se om jag kan fixa en bild på hans skivor. Han bytte dem nydligen själv.
av Teemu
precis bytt skivor bak på våran V70 -01 som hade rostat sönder. Ett tips till alla är att ta loss beläggen vid hjulskifte och rengöra samt smörja. Man får ofta havererade skivor pga att beläggen kärvat fast var det jag fick som förklaring utav volvo.
Jag monterade Biltemas skivor och belägg för 850kr bak - Volvo ville ha dryga 2200kr för delarna bak.
Användarvisningsbild
av ER
fn skrev:Ja, styrstaget kräver en framvagnsjustering och den är nog inte billig. Satt och kollade lite på Mekonomen och det är ganska stor del av totalkostnaden som är materialkostnad. Jag kom fram till att det inte var så lönt att hålla på själv. Behöver dessutom bilen och hinner inte mecka med det själv. Då blir det bara att betala... :(
Anmärkningsvärt är att alla fyra skivor är så rostiga att de är kass efter bara 10 000 mil. Byte av klossar hade varit en sak men alla skivor. Har en kollega vars S60 2.4 hade rostiga skivor bak. Bilen har gått 9500 mil. Ska se om jag kan fixa en bild på hans skivor. Han bytte dem nydligen själv.
Gjorde en framvagnjustering vid senaste servicen, kostade 375kr.
Det räcker inte att bara svarva om dom då, eller sitter det för djupt?
Hoppas du hittar något schysst ställe med ok pris för lite letande kan som sagt löna sig.
av fn
Jag har inte sett skivorna. Blev som sagt kontaktad och de sa att alla skivor behövdes bytas. Funderade då lite och sa ok. Har som sagt inte tid att fixa det själv men givetvis skulle man kanske sagt nej och fixat bromsarna vid ett senare tillfälle...
Användarvisningsbild
av greeeken
fn skrev:Jag har inte sett skivorna. Blev som sagt kontaktad och de sa att alla skivor behövdes bytas. Funderade då lite och sa ok. Har som sagt inte tid att fixa det själv men givetvis skulle man kanske sagt nej och fixat bromsarna vid ett senare tillfälle...
Att ha bra bromsar är viktigt.
Men alla 4 på samma ggn?
Användarvisningsbild
av _Rick_
Jag hade bytt bromsar belägg själv och lämnat in styrstaget + justering hos nån som har grejjerna.

Men så skall man ha tid och ork/kunskapen

Hörde att Bilia i GBG tog 1100:- / timman.. Hur fan kan man rättfärdiga ett sånt pris. Jo, de har verktyg och lokaler.. Men ändå..

500-600:- / timman är mer rimligt. Typ hantverkartimpenning
Läcker spolarvätska avstängd

Droppar på höger sida fram fast beh&ari[…]

En tanke jag har haft i huvudet ett tag. Med tank[…]

Uppdatera mjukvaran

..e-call är den lagstadgade automatiska tj&[…]

Tjena:) Har en V90 från 2019 i trimmen momen[…]