Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av moOd
Hej,

Jag köpte en V70 för ett par månader sedan som var utrustad med breda 18" däck. När man svänger med full rattuslag så tar däcken emot insidan av hjulhuset. Man hör ett "susande" ljud när däcken skrapar emot och enligt en vän så känns även svängradien en aning sämre än på hans egen V70. Är det normalt eller skall jag påpeka det till säljaren av bilen?

En annan sak.. Stämmer det att V70 T5:orna (2002:a) har större bromsanordning som kräver minst 17" fälgar?

Tjaba.
av para
Hej.

Jag hade en V70-2001 med 235/40-18 och då skrapade det också i vid fullt rattutslag. Denna bilen köpte jag ny med 16" på och då finns inga utslagsbegränsare monterade från fabrik.

Har nu köpt en 2005-V70 som levererades med 17" från fabrik, då ingår styr-utslagsbegränsare. Köpte också exakt lika fälgar/däck till denna bilen (18"-235/40) och nu skrapar det inte i. Har förmodligen sämre svängradie med dessa begränsare.

Lär dig leva med skrapet eller montera spacers alt utslbegr.

Tror att T5 har 17"bromsar och 2,5T/2,4T har 16"bromsar. Icketurbomodellerna har väl bara 15"bromsar tror jag.
av moOd
para skrev: Lär dig leva med skrapet eller montera spacers alt utslbegr.

Tror att T5 har 17"bromsar och 2,5T/2,4T har 16"bromsar. Icketurbomodellerna har väl bara 15"bromsar tror jag.
Ok. Jo, jag har oxå 235/40 R18 i däckdimension.

Jag visste inte att det fanns nåt som hette utslagsbegränsare. :) Finns det på alla bilar som standard (som bara måste justeras om), eller är det nåt man monterar dit i efterhand?
av para
Tror att det ingår i alla V70 som levereras med 17" fälgar eller större.

Har för mig att de finns med i volvos tillbehörskataloger för eftermontering.
av Y.F
para skrev:Tror att T5 har 17"bromsar och 2,5T/2,4T har 16"bromsar. Icketurbomodellerna har väl bara 15"bromsar tror jag.
15 tum är minimum för 2.4 och 16 tum för 2.4T, 2.5T och T5.

Framgår av registreringsbeviset eller https://secure1.ore.vv.se/fordonsfraga/Fordon_11.asp
av para
Nä, jag är ganska säker på att T5an måste ha 17" pga bromsarna. Iallafall 2005-orna.
av Y.F
para skrev:Nä, jag är ganska säker på att T5an måste ha 17" pga bromsarna. Iallafall 2005-orna.
En kontroll visar att vi båda har rätt. Fram till modellår 2004 var 16 tum minimum på på T5, men på den nya 260-hästarsmodellen krävs minst 17 tum, precis som du skriver.
av andezon
alla nya volvo bilar har utslagsbegränsare montera man större fälgar kan man lätt justera dessa genom att lägga brickor bakom, eller köpa nya större på volvo, utslagsbegränsaren sitter fatstskruvad på länkarmen med två skruvar lossa dessa och lägg brickor bakom, det är billigast
Användarvisningsbild
av Sparkz
Utslagsbegränsaren som finns som tillbehör är ett par plastringar som man sätter på kuggstången, innanför inre styrlederna.
Köpa spjällhus.

Jag tror de oftast testar genom att sälja kom[…]

Du har väl sökt hjälp igen på[…]

Kontakt säkringsbox

Jag har för mig att en JAE-tång kostar […]

Volvo V50 "Mr White"

Snyggt, du ser ut att ha bra skick på bilen,[…]