Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Media
Har just skaffat en S80, 99 års modell och har varit tvungen att byta batteri.
Såg i manualen att det var av yttersta vikt att sätta fast en liten slang som ska avleda knallgas från batteriet.
Undrar lite angående detta. För det första så låg slangen bredvid det befintliga batteriet och för det andra så kunde jag hur jag än letade inte finna något ställe att fästa den på på det nya batteriet som är volvo original. Behövs denna slang?
av 9070
Klart du skall ha slangen där! Känns ju jävligt märkligt att Volvo skulle tillverka en grej som inte behövs!?!?!

Åk in till närmsta Bilia/Volvo o kolla med dem var den skall fästas.

9070
Har aldrig sett en P2-bil med den slangen monterad. Tror du överlever utan, minst sagt.
Frågan var om du behöver den. Det gör du inte. Men visst, vill du vara över-supersäker så sätt dit den du...
Användarvisningsbild
av isak
hej
brukar vara ett hål i gavelns överkant valfri sida sitter en blindpropp ett av dem skall vara en plastvinkel mellan slang o batteri.
isak
Ett batteri som laddas avger en (mycket) liten mängd knallgas,normalt sett ingen fara, om det däremot av någon anledning börjar överladdas så bildas det avsevärt mer gas,det är då slangen gör nytta!!.
Det finns ett litet hål på ena kortsidan högst upp där denna passar.

Det finns helt kapslade batterier som inte behöver slang också!.

(det är ju inte så ofta man krockar heller, så då kanske man ska strunta i bältet också??... eller hur menar du "Tartryffel"??)
Tartryffel skrev:Jag menade det jag skrev, nya batterier är väl dessutom nästan undantagslöst underhållsfria och helkapslade?

Just det "nästan" ..... men det säljs ju fortfarande vanliga batteri..

Dessutom läcker kapslade batteri också gas om dom överladdas!, är ju inte alltid säkert att det är generatorfel om överladdning inträffar, kan lika gärna vara kortis i en battericell! då får man samma resultat!.

Har du bytt till en "annan" stol så[…]

Jag tror 900 är att betrakta som billigt f&ou[…]

Hittade felet lite längre in just innan kabla[…]

Hej, min volvo s60 t5 från 2002 med DSTC har[…]