Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av [email protected]
Hej
Köpte en Volvo v70 2,5T -06 som har gått 13600 mil av en bilförsäljare. Bilen var varudeklarerad och jag köpte till garanti i 6 månader. Vid köpet gjordes samtidigt en service mm. Nu när jag lånade ut bilen ca 550 mil senare till en långfärdsresa så började oljelampan lysa och ca 1 liter olja saknades.
Jag mailade bilförsäljaren och förklarade läget, han menade att bilar med kraftiga motorer kunde dra 1 liter olja på 100 mil.????

Alltså skulle jag vara glad att bilen hade en droppe olja i motorn vid 550 mil.
Måste kolla med er innan jag kontaktar han igen ,men enligt mej så ska inte en -06 14000 mil dra nämnvärt med olja överhuvudtaget.
av hansjkpg
[email protected] skrev:Hej
Köpte en Volvo v70 2,5T -06 som har gått 13600 mil av en bilförsäljare. Bilen var varudeklarerad och jag köpte till garanti i 6 månader. Vid köpet gjordes samtidigt en service mm. Nu när jag lånade ut bilen ca 550 mil senare till en långfärdsresa så började oljelampan lysa och ca 1 liter olja saknades.
Jag mailade bilförsäljaren och förklarade läget, han menade att bilar med kraftiga motorer kunde dra 1 liter olja på 100 mil.????

Alltså skulle jag vara glad att bilen hade en droppe olja i motorn vid 550 mil.
Måste kolla med er innan jag kontaktar han igen ,men enligt mej så ska inte en -06 14000 mil dra nämnvärt med olja överhuvudtaget.
Tja , är ingen expert på motorer , men har för mig att jag har sett någonstans att 1000km per liter är ingen ovanlighet , motorn ska ju smörjas och värme + friktion gör ju åt olja, rätta mig om jag har fel , Vad står i Instruktionsboken ? Vet om en Audi förarar som fått samma svar.
av Tartryffel
Inte en chans. Serviceintervallet är ju 2000 mil och då är merparten av oljan kvar i bilen vid bytet. Så jäkla hårt är inte möjligt att köra så man förbrukar en liter på 100 mil. Långkörning är dessutom ingen hård belastning, tvärtom.

För övrigt ska oljelampan ALDRIG tändas. Redan när den tänds är oljetrycket för lågt för att bilen ska må bra. Låååångt före det ska "dags för service" ha kommit upp, och man ska ha servat, och därefter nollställt servicemeddelandet.
Antingen byttes ingen olja vid servicen eller så har du fel på bilen. Jag gissar på alt 1.

Jag kan lova att 100 mil på en liter olja är en extrem ovanlighet.
Användarvisningsbild
av andreas 80
Även om det är skrivet någonstans i instruktionsboken att den kan dra 1l / 1000km, så tycker jag det låter på tok för mycket.

Förhoppningsvis så har de glömt fylla på olja vid service, eller fyllt på för lite.
Det jag dock inte förstår är varför folk numera inte kontrollerar sina bilar lite mer innan man ger sig ut på långresa.
Det tar inte många minuter att gå över alla lampor, kontrollera oljan, lufta däcken osv, när man ändå är på bensinstationen och tankar.

Mitt råd är att du fyller på olja till rätt nivå, och att du fortsätter kontrollera nivån varje gång du tankar och ser så att den inte sjunker mycket.
av Moody
Tartryffel skrev:För övrigt ska oljelampan ALDRIG tändas. Redan när den tänds är oljetrycket för lågt för att bilen ska må bra. Låååångt före det ska "dags för service" ha kommit upp, och man ska ha servat, och därefter nollställt servicemeddelandet.
Antingen byttes ingen olja vid servicen eller så har du fel på bilen. Jag gissar på alt 1.

Jag kan lova att 100 mil på en liter olja är en extrem ovanlighet.
Tror ni pratar om olika "lampor". Det är skillnad på lågt oljetryck och låg oljenivå. Lampan/meddelandet för låg nivå kommer upp när nivån närmar sig Min på stickan. Får man upp varning för lågt oljetryck ska man stanna omgående för att undvika motorskador.

Audis 2.4-motor var ju ökänd för att kunna dra 1l/100mil men det hör nog till det extrema.
av Tartryffel
Mer än jag visste, trodde bara det fanns en oljelampa, "den farliga". Hur som helst tar det inte bort fakta från saken, så mycket olja drar inte en -06:a.
Användarvisningsbild
av jimDK
håller med.
Jag skulle inte lita på bilhandlaren.
kolla läkage(droppar olja där nere under bilen?), och byt olja och filter själv :wink:
(_Om_ så problemet återkommer, då har du troligen läckage,eller en felaktig stor konsumtion)
av Lövet
1 liter på 100 mil är bull. Volvos 2,5T motorerna är verkligen inte kända för att dra olja.

Min T5 drog inte märkbart med olja ens på 1000 mil.
Användarvisningsbild
av hakank
Min 2.5T som gått 10500mil har jag aldrig fyllt i olja. Tror inte heller att det saknades allt för mycket vi servicarna när den byttes.
Tror inte din heller drar så mycket utan att det var på gränsen när du köpte bilen.

/Håkan

Har du bytt till en "annan" stol så[…]

Jag tror 900 är att betrakta som billigt f&ou[…]

Hittade felet lite längre in just innan kabla[…]

Hej, min volvo s60 t5 från 2002 med DSTC har[…]