Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av order
hej det är så att jag har kommit fram till efter en felsökning att min främre lamdasond är dålig jag har varit inne på skruvat.se för att köpa en men vet inte vilken jag ska välja kanske det finns någon som kan hjälpa mig..
Användarvisningsbild
av flyvert
Vad har du för motor?

På Bosch hemsida finns en katalog att ladda ned. På slutet finns en listning över bilar, årsmodeller o motorer som borde vara korrekt (stämde med min spis iaf)

http://www.bosch-lambdasonde.de/en/down ... alogue.pdf

Jag kollade med Skruvat o dom hade "Bosch" originalsond till min bil till ett mycket bättre pris än volvoverkstaden (inte lite billigare kan jag säga). Sen dök en identisk sond upp i ett paket (t.o.m. värmeskyddsstrumpan satt på plats).

Byter gör du själv. Varningslampan slocknar 4 eller 5:e starten efter bytet (om den nu varit tänd och den nya sonden är OK). En (osynlig) felkod kommer dock att ligga kvar tills dess att du nollat den på verkstan eller med ett PPC instrument (om du har tillgång till ett - sök på forumet).

I mitt fall var värsta biten att få ihop kontaktstycket utan att bryta hand eller fingrar av mig (sitter lite dåligt till under växellådan). Var oxo försiktig så att du inte skadar gängorna när du skall dra in den nya sonden. Börja inte med spärrskaftet om det kärvar dvs.

/f
av order
jag har 140hk motorn det är främre sonden som ska bytas jag hittar inte nån på skruvat dom kanske inte handhåller den sorten??.....
av wigert
Bytte nyligen främre på min v70 01:a. Den var av märket DENSO. Just den modellen verkar det inte finnas nån "pirat" att köpa.däremot finns det beagnade på skroten.Jag köpte min på en annons beg,å den funkar än iaf. Nya på volvo kostar denna modellen över 2000 spänn.
Användarvisningsbild
av CarMan
lamdasonder bör man inte köpa begagnade, då dom är mycket känsliga
Användarvisningsbild
av midnight
CarMan har nog rätt i det han skriver. Själv köpte jag en från skrot och försökte få tag på en som inte hade hängt med så länge "typ 3-4000 mil". För mig var det inte så svårt för jag såg bilen som den satt i annars det där med mil får man nog ta med en nypa salt som en del skriver att sonderna hängt med. Jag vet inte om det spelar någon roll på livslängden om de inte hängt med så länge men bilen har gått nu ca 500 mil utan problem.
Senast redigerad av 1 midnight, redigerad totalt 0 gånger.
av order
jag är inte intresserad av att köpa nån beg det är för stor risk.. men tänkte bara om ni kunde hjälpa mig att kolla på skruvat.se lr nån liknande sida om dom säljer den främre sonden
Användarvisningsbild
av greeeken
Beror på hur mkt du vill betala.
Vad kostar en ny sond hos volvo? O va kostar en beggad från skroten? 1300????
En ny kostar på mekonomen 2040 kr hos volvo vet ja inte.
av wigert
åk till en volvoverkstad, där dom kan se vad för sond du ska ha, be om pris och original nr.Sedan kan du söka på tex bildelsbasen för att kolla utbud och pris.Finns säkert andra sidor med delar på nätet där du kan söka på original nr.Som jag skrev tidigare så finns den sonden jag skulle ha till min bil inte som piratdel,så man är hänvisad till skrotan eller volvobutiken.Vad gäller att köpa begagnat så är det ju en avvägningssak,men jag tycker att kan man köpa en reservdel för en fjärdedel av nypriset begagnad och är så lätt att byta som i det här fallet,då må det vara hänt...men det är ju upp till var och en. Jag tyckte att 2500:- var rena ockerpriset hos volvo iaf.

Har du bytt till en "annan" stol så[…]

Jag tror 900 är att betrakta som billigt f&ou[…]

Hittade felet lite längre in just innan kabla[…]

Hej, min volvo s60 t5 från 2002 med DSTC har[…]