Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej.

Tycker att min klimatanlänning börjar låta mycket när den justerar in sig efter start (och om man öppnar dörren när det är kallt) Har definitivt för mig att det låter högre och högre. Det rasslar och har sig under instrumentbrädan. Frågorna är, upplever andra samma symtom?, kan man förmoda att nått håller på å gå sönder eller är det vanliga ålderskrämpor? Bilen har gått 10500mil.

/Håkan
hej
min väsnas med ibland. tror det är normalt allt funkar ju som det ska. ska suga dammet ur sensorgallret vid tillfälle är rädd det blir när störningar kommer?
isak
Det kan mycket väl vara ett tecken på att mängden kylmedium börjar bli kritiskt låg. Min började med att låta lite: sugande, väsande, pysande. Det lät ganska coolt faktiskt! 8)

Sen fick jag standardfelet att den kylde mer på förarsidan än passagerarsidan. Efter felsökning hittades hål på kondensorn. När den bytts och nytt kylmedium fyllts i försvann ljuden och kylningen fungerade utmärkt på båda sidor! Killen som fyllde i kylmediet sa att första tecknet på lågt kylmedium är just de ljud jag beskrev ovan. Andra tecknet är skillnad i kyla på resp. sida. Dessutom, har man förlorat kylmedium så har man med största säkerhet en läcka i systemet och med största säkerhet är det kondensorn som läcker.
Börjar misstänka att det är ner spjället (vilket det nu kan vara) justeras som gör att det låter. Är det fixbart på enkelt sätt?

/Håkan
det är "normalt" inget komer att gå sönder, men det blir helt tyst om du byter de utvändiga reglaget på en av motorerna.

Skule behöva uppdatera mjukvara i ECM till mi[…]

Hittade felet lite längre in just innan kabla[…]

Hej, min volvo s60 t5 från 2002 med DSTC har[…]

Lyfta bilen

Går det på Volvo XC60 att använda[…]