Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av erarogm
V70 03. Ingen el fungerade i bakluckan! Alla kablar av eller skadade. Bytte kablaget men Elbakrutan fungerar inte, detsamma gäller ytterbackspeglarnas av frostning. Alla säkringar är hela, tror det finns ett relä någonstans som kan vara trasigt, men var? Volvo ej intresserade att hjälpa med råd annat än att lämna in bilen för felsökning.
Några förslag?
Användarvisningsbild
av CarMan
alla säkringar hela, det var rätt många o gå igenom.
vet du vilken som var till bakrute värmningen? (den kan ju ha gått sönder när kablarna var av)
du kan börja med att kolla om du har ström på den säkringen
av erarogm
Ja det är en 5A säkring på vänster sida bak, där finns spänning. När jag sätter i säkringen knäpper det i något av reläernana bredvid säkringarna, vet inte vilket.
Kollade även att kontakt finns genom rutan samt att ingen spänning finns i anslutningen vid rutan (mätte båda sidorna mot jord)
Fler förslag är jag tacksam för!
Användarvisningsbild
av flyvert
5 ampére till en elbakruta låter klent (5A skulle nog inte räcka, ens om bilen befinner sig i Sahara). Saknar bakrutan säkring p.g.a. dess stora effekt? Eller är den avsäkrad med någon annan typ av "säkring" (typ den som en del bilar har till kylarfläkten - en bit smal kopparskena som brinner av ifall motorn kortslutit)? Om det blev kortis i gångjärnet kanske den brann av då? Något annat orakel borde kunna svara bättre?

Har du mätt spänning vid kablarna (bytte du kabel eller skarvade du vid gångjärnet)? I teorin skulle du kunna sticka en nål, etc. genom de två grövsta kablarna vid gångjärnet o mäta om spänning finns där. Sen får man mäta närmare REM, det kanske finns något relä att mäta på ifall man har elschemat.

Folien i ytterbackspeglarnas defroster kan gå sönder (vilket inträffade på båda sidorna av min bil innan den ens var två år gammal) och felet här således vara av en annan karaktär än för bakrutan. Antar att man kan mäta resistansen i folien bakom glaset om man hittar någon plint att mäta i (men enklast kanske är att lossa spegelglaset o mäta direkt på folien med någon av kablarna till bilen lossad).

/f
av erarogm
Hej, ja 5 A är även enligt instruktionsboken (Tänk värmen från en 60W lampa).
Har meggat från säkringen till relät =ok samt även från relät till rutan =ok.
Har även meggat trådarna genom rutan =ok. Minus sidan på rutan mot jord =ok. Har bytt reläplatser utan resultat.
Verkar som om fler än ett relä är med i bilden?????? Jesus!
Användarvisningsbild
av flyvert
5A räcker inte långt (det går åt mängder med energi för att ta vatten från -5 till +5 med konstant kylande fartvind).
Största säkring bak är väl typ 20A - jag gissar på att det finns något annan typ av kortslutingsskydd för defrostern, t.ex. en offerskena som brinner av om det blir kortis i t.ex. gångjärnet (o vad är sannolikheten för det Volvo... :evil: )

Har du provat att följa +12V matningen från relä o sen mot bakrutan med bilen igång o defrostern inkopplad?
Jag gissar på att 5A säkringen endast levererar manöverspänning till relät och att defrostern har matning direkt från batteriet - men jag gissar på att det finns någon typ av skydd nära reläet som tillåts brinna av vid kortslutning.
Användarvisningsbild
av CarMan
du har säkert en trasig säkring.
5 amper kan inte var till bakrutan, du har nog inte kollat alla säkrinar, är ca 60-70 sycken på bilen
Användarvisningsbild
av flyvert
CarMan: har du förslag till vilken säkring?

Har kollat lite i manulerna; hittar ingen säkring till bakrutedefrostern större än 5A...
av erarogm
Har meggat alla säkringar, motorrum, vid förarplats luckan mot dörren samt bak.
Instruktionsboken säger 5A för elbakrutan!(det har ju funkat tidigare)
Tror som Flyvert att 5A kan vara manöverspänning. Konstigt att det inte funkar när jag skiftar reläerna. Även konstigt att samtliga 3 defrostrar (bakruta+hö+vä backspegel) slutade fungera samtidigt när elkablaget i bakdörren gick av. Hittar inga uppgifter i instruktionsboken vilken/vilka säkringar som är till defrostern på backspeglarna fram.
Med bilen igång och defrostern inkopplad finns ingen spänning till folien i bakrutan. (Mäter från pluskabeln mot jord)

Har du bytt till en "annan" stol så[…]

Jag tror 900 är att betrakta som billigt f&ou[…]

Hittade felet lite längre in just innan kabla[…]

Hej, min volvo s60 t5 från 2002 med DSTC har[…]