- lör 31 okt 2009, 22:06
det är OK att byta mycke ni i början, ifal du är osäker på när de senast bytes. men det är totalt bortkastat at byta luftfilter & tändstift m.m. med tidigare intervaller än vad det står i boken.
ett luft filter blir ju med tiden mer o mer igensatt, men papersytan är så stor så den ska klara den intervall det står i boken.
luft filter & t-stift 6000 mil.
olja kan du byta oftare än 2000 mil / 12 mån om du ser avlagringar i olja locket, eller om det är kaffe sump i botten på olja filterkoppen. i anna t fall kan du hålla dig till 2000 mil eller 1 år (vad som infaller först)
men köp istället bra olja (bra olja är inte den dyraste du hittar) Jag rekomenderar castrol SLX Professional Longtec 0W-30
den kommer att rensa upp i motorn, så om du ser kaffe sump, så ska du inte köre mer än halva intrevallen o byte igen.
lådan kan vara lite känslig på olje val, så jag rekomenderar att du köper olja på volvo & byter samtidigt oljefiltret. nolla olje räknare & adaption bör du också göra. (du kanske borde ladda en total can uppgradering med, det är nog inte fel på en sån där, ialla fall så ska du dunka ned ETm uppgradering, o då kan du ju lika gärna köra en totalcan istället)
Bil frågor tar vi på forumet! I lämplig tråd, inte på PM
Det måste vara något fel i huvet på mig... jag är borta från forumet i flera år, sen när man tittar in så är det endast två medlämmar som skrivit fler inlägg än jag.