Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Mikeyax
Hejsan!
Min s60 protesterar ibland när jag ska starta den.
men det som är lite underligt är att den drar runt som den sak så det är inte batteriet.
och den startar jätte snällt när det är kalt. Det har hänt tre gånge när den jag ska åka hem
från jobbet, så jag vet inte riktigt vad det kan vara.
någon som har några tankar???

mvh Mikael
Användarvisningsbild
av Mikeyax
tja.

den drar runt morton finnt men den startar inte på än gång utan det låter som den inte vill tända.
eller som att det inte finns någon sopa frame. utan vrider man om nyckeln så går motorn runt ett par gånger sen startar den. och den startar häller inte direkt utan först tänder den lite gran sen direkt efter så går den igång.
det som är så konstig är att den är bara ibland inte varje gång oavsätt hur lång tid den har ståt stilla.
Användarvisningsbild
av hakank
Så där gör min S60 2.5T också. Det verkar som om att den har lite svårt att bestämma sig när det är halvkallt/halvvarmt..Jag brukar hålla inne startmotorn tills den går helt enkelt. (Man blir van att släppa nästan direkt efter startmotorn snurrat igång) Händer aldrig om den står ute. (Min står mest i garage)

/Håkan
Användarvisningsbild
av isak
varför inte vänta i tändningsläge, 5-10 sekunder, till bränslepumpen har byggt upp tryck innan ni kopplar in startmotorn, så startar den snabbare.
isak
Användarvisningsbild
av flyvert
Skall detta behövas? Låter ju som ånglåset i bränsleledningarna min gamla SAAB 900 drogs med under varma dagar.
Klart motorn skall klara av att starta utan att "värma upp" i något glödningsläge likt gamla förkammardieslar.

Felkoder?
Defekt bränslepump?
Användarvisningsbild
av isak
men det underlättar flyvert. det räcker att backventilen släpper resttrycket.
isak
Användarvisningsbild
av flyvert
isak skrev:men det underlättar flyvert. det räcker att backventilen släpper resttrycket.
isak
OK, men då skulle jag hellre göra någonting åt problemet istället för att starta en bil från 2000-talet på samma sätt som en oljebrännarmerca från -76.

Läs ut felkoder som kan ge en vink om det är bränsletryck, pump, regulator eller något annat diagnoserbart som strular.

Spridare som läcker? Kan man kolla det genom tändstiftshålen (när i såfall o vad är kriterierna för en sur motor)?
Eller måste man demontera spridarna o köra dem i bänk för att se läckaget (o ev. rengöra med lacknafta som man "gjorde förr")?
Vägmätare saknas

ok, inte på min vad jag kan se. Detta ä[…]

När min V70 var ny så gjorde Volvo tv&a[…]

Kom över en helt ny ratt, nu är jag n&[…]

Elpriset

Vid närmare eftertanke, vindkraftverk har ju […]