Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av StefanB
Är det någon som vet vad det är för material i bromsrören på en V70 2001? Jag har en bakre bromsslang som förmodligen måste bytas vad det lider (läs: innan besiktning) och röret torde i vanlig ordning sitta som tusan. Om jag då inte får lös det i helt skick helt och måste skarva röret under bilen är det bra att veta vad det är för material- är det stålrör är de ju svåra att kona själv på plats.
Så, nån som vet om det är det stål, koppar, kopparnickel eller något annat? Går bromsrören att kona själv på plats under bilen, utan att glödga dem?
Jag blev för nyfiken och var tvungen att kolla om rören gick att få lös från slangarna ikväll. Det gick dock icke... Men, rören verkar mjukare än stålrör och har inte rostat någonstans, så jag antar att det är nån kopparlegering i dem.
Jag har dock en ny fråga att rulla ut i detta forums glada V70-gäng: Vet någon vad det är för gänga på bromsrörsnipplarna bak, alltså de som sitter mot slangarna? Det vora bra att skaffa reserver innan man tar i med stora svetstängerna, vinkelslipp mm som nu blir aktuellt. Troligen är det få som lägger måttet på en sådan gänga på minnet, men jag måste ju fråga ändå :)
Tusen tack för upplysningarna! Jag ska inte besikta bilen förrän fram mot mars, så jag börjar inte mickla med bromsrören riktigt än (det blir alltså just nu ingen uppdatering av tråden om hur det har gått). Men nu har man ju goda förutsättningar att stöka bort det på en kväll i garaget :D

Hittade felet lite längre in just innan kabla[…]

Hej, min volvo s60 t5 från 2002 med DSTC har[…]

Lyfta bilen

Går det på Volvo XC60 att använda[…]

Styrservo V70 2010

Bilen har varit trögstyrd på låga[…]