Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av WilkThomas
Har provat trycka på read knappen samt på dimbakljusknappen två ggr för att se felkoder som man tydligen ska kunna göra och det kommer en massa text men vad fanken betyder allt??? Har fått ett problem med larmet att det vill servas eller nått sådant står det när jag startar bilen tänkte att man kunde få reda på VAD som är fel men det kanske inte går utan en felkodläsare som jag tyvär inte äger någon....

Kan man få reda på vad som är fel utan att åka till bilia och slänga ut säkert en gäng hundra lappar för en felkodläsning??

Thomas
Användarvisningsbild
av CarMan
vi kan ju alltid gisa på fel på syrenen, men det är ju durt att gisa på fel sak, så det är ju lite smartare att tareda på vad som är fel innan man köper nått
Användarvisningsbild
av flyvert
Read/Dimljus-knapp-metoden ger dig bara information om någon av bilens datorer har en Diagnostic Trouble Code, DTC satt eller inte.

För att identifiera ev. felkod måste du använda dig av en felkodsavläsare som via bilens CAN-buss kan kommunicera med de datorer som finns i bilen.

T.ex. http://www.ppc-diagnostic.com/ som du har rabatt på genom medlemskap i detta forum.

Det vanliga (efter vad jag förstått) är att sirenens backupbatteri är på väg att ge upp (och att sirenen riskerar att inte fungera ifall bilens batteri skulle bli bortkopplat av någon icke-legitim spekulant på din bil eller egendom).

/f
av WilkThomas
Japp lär vara signalhornet som är kasst öppnade dörren så larmet gickigång men det blinkade bara :-(O)

Finns det någon genvägatt gå med detta kan man kanske klippa någon kabel eller nått så man slipper meddelandet

i displayen varje gång man startar bilen? Spelar mej ingen roll om inte larmet funkar men gärna centrallåset det är ju ett måste! För vem skulle villja knycka

en gammal t5a 00:a med 18000mil på mätaren :-O)

Dtc står det ju på varenda "styrenhet" kallas det så? Idisplayen men det är väl bara gammalt kraffs som ligger kvar.

Finns det någon lista så men kan få reda på vad allt betyder i displayen?

Thomas
Användarvisningsbild
av opA
WilkThomas skrev:en gammal t5a 00:a med 18000mil på mätaren :-O)
Lite offtopic men..
18000 är väl inget.. bilar går längre än så idag.
Användarvisningsbild
av flyvert
Fungerar inte centrallåset? Då måste du nog påbörja felsökning och den brukar oftast börja med att läsa ut felkoderna - o eftersom du bor i götet borde det finnas andra forummedlemmar med PPC läsare i din närhet att be om hjälp...

Om du söker på detta forum hittar du trådar där folk har bytt siren, etc. Felmeddelandet lär du få dras med tills dess att bilens siren är åtgärdad.

"datorerna" som Read/Dimljusknappen räknar upp finns nog med i det dokument som ligger "pinnat" längst upp i trådlistan (det heter något i stil med "... förkortningar P2 bilar...". Tyvärr kommer du nog inte så mycket längre än att veta att "ECM - Engine Control Module, PDC - Passenger Door Computer, UEM - Upper Electronic Module, etc, etc. har en felkod". OBS, det kan stå "xxx OK", "xxx Ready", etc. - men det skall stå "xxx DTC SET" om enheten "xxx" har en felkod satt.

... försök att få koderna utlästa (och i samma veva släckta ifall felet har försvunnit av sig självt efter ett tag).
På PPC länken som jag lade in tidigare finns det en lista över felkoderna - men som sagt, utan att ha läst ut dem gör listan ingen nytta. Dessutom behöver de flesta felkoder tolkas av "orakel" på detta forum, ytterst få är tolkningsbara av lekmän - jag fick dock "ECM-xxxx Förvärmning, främre syresond" och kunde själv lista ut att det var främre lambdan som måste bytas.
av WilkThomas
Jag var nog tyvärr lite otydlig ang centrallåset vad jag menar är att det gör inget om larmet går att stänga av eller så det viktigaste är att centrallåset fungerar villket det gör nu, det är så förbaskat irriterande med texten att larmservice behövs samt att nu på morgenen står det dessutom i displayen att larmet varit utlöst kontrollera bil :-(O) Skulle varit toppen om det gick att gå förbi larmet på någotsett så man slipper felmeddelandena.

Finns det någon i Götet som kan tänkas hjälpatill med att läsaut samt radera alla felkoderna mot en rimmlig peng??

Mvh Thomas
Användarvisningsbild
av wissel
Rätta mig om jag har fel men på min pulka så kan jag i det läget använda endast nyckeln, larmet är då inte aktiverat .....helt enkelt Nyckeln = Lås, Fjärris = Larm ....funkar inte dtta på samma sätt på din bil ?
:D
av WilkThomas
Joo nyckel = lås utan larm men utan ENKELHET att låsa med centrallåset så visst funkar det men dessutom så larmar bilen i displayen endå att larmet behöver servas även om jag bara låser med nyckel så det hjälper endå inte!!
Användarvisningsbild
av flyvert
Har du bilen inomhus över natten? Prova att ha huven öppen under en natt (larmet aktiveras inte om någon dörr eller huven är öppen) o se om du får samma felmeddelande vid start.

Om du inte behöver larmet kan du nog enkelt sätta huvkontakten ur spel för att undvika texten.

Men detta är bara ett hugskott, tror nog du får läsa ut felkoder och be något "orakel" på forumet om hjälp om du inte vill åka in på Volvo å få det gjort.

En beg. siren kanske kan fungera för dig? Kanske har en kabel gått av eller blivit glapp mellan siren o bil?

Har du bytt till en "annan" stol så[…]

Jag tror 900 är att betrakta som billigt f&ou[…]

Hittade felet lite längre in just innan kabla[…]

Hej, min volvo s60 t5 från 2002 med DSTC har[…]