Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av OlleM
Någon som vet hur man öppnar kombiluckan på en V70-00 när centrallåset till nämda lucka gett upp?
Användarvisningsbild
av flyvert
Det finns trådar på detta forum om just detta problem - har du provat sökfunktionen?

Har för mig att det går ut på att demontera klädseln på bakluckan (inifrån kupén alltså) för att komma åt skjutreglaget som låser upp låset.

Hittar du inte tråden, fråga en polare med samma biltyp och prova att lossa klädseln med luckan öppen och studera hur låsmekanismen sitter. Har för mig att klädseln sitter med en kombination av "plastlåsskruvar" och snäppfästen. Dvs inte "rocket science" att få loss, men var försiktig med kraften så att du inte bryter någon tapp och måste till verkstan o köpa nya. Det skall visst gå att få loss den tillräckligt för att komma åt låset, även fast luckan är stängd.

En anledning till debaclet kan vara att kablar i kabelstammen i vänster gångjärn till luckan har gått av (sök på "glappkontakt" så får du träff på min tråd - i mitt fall var det endast indikeringen och defrostern som strejkat)

/f
Användarvisningsbild
av flyvert
Där var tråden! :D

Skulle det hända mig skulle jag nog snällt be en polare med liknande bil att få ta en titt så att man vet vad man famlar efter i mörkret.
Användarvisningsbild
av pang58
Har väl inte med problemlösningen att göra i sig, och jag har inte kollat så noga på min bil ännu. Det går alltså inte ens med nyckel? Blir lite "kallsvettig" med tanke på att jag har en hundbur längst bak i min bil. Bara att hoppas på att man slipper detta problem... ??:-/
Användarvisningsbild
av flyvert
Det borde gå att ansluta en vajer, etc. till centrallåsmekanismen och dra fram den till nån öppning i klädseln på något lämpligt ställe att ha o ta till när elektroniken fallerat.

Efter att ha sett hur Volvo löst kabeldragningen i gångjärnet till skuffluckan vill jag nästan säga att det bara är en tidsfråga innan det händer... :-|

/f
av Jwinkler
JO det går att dra fram klädseln i överkant så du får ner hela armen med råge(bara ta tag i överdelen på klädseln och ryck til, inget går sönder). sedan skjuter du armen i sidled och vipps så är den öppen.
Felet ligger säkerligen i gångjärnet där kablarna löper, går ofta sönder just där, om inte så är det ett nytt lås som står på agendan.

MVH
av OlleM
Tack för alla tips.
Men håll med om att konstruktionen är skit då man till och med har snålat in på låskolven från utsidan.
Att det troligen är kabeln vid gångjärnet som är felet tvivlar jag inte en sekund på, har som sagt haft problem där tidigare.
Styrservo V70 2010

Bilen har varit trögstyrd på låga[…]

Bakre länkarmsbussning

Brukar inte polyuretanbussningar bli stenhår[…]

Köpa Autoplugin Therminal

@RobinH , Hej Robin, jag vill gärna kö[…]

Det är en sådan jag menar. Men den jag […]