Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

I en annad tråd (http://jagrullar.se/forum/viewtopic.php?f=19&t=44459) diskuterades fyrhjulsinställning och min bil har -1.3 respektive -1.4 bak efter fyrhjulsinställning på originalverkstad och som ett troligt resultat tuggar den däck på insidan bak.

Men cambern låter ju sig inte enkelt justeras... OK, det finns specialbussningar att beställa från Uwesa (men mest är det väl för dom sänkt sina bilar?).

Tog en snabb titt idag och det finns ju en mängd bussningar i bakvagnen (minst två upptill och två nedtill om jag räknade rätt?).
Att byta alla fyra på båda sidorna kostar ju en slant - är det verkligen huskuren som måste till?

Någon som har nått tips att ge?

/f
jag har ingen litratur här.
vad är nominellt värde & hur stor är toleransen?

(det ser ju onekligen jämt ut mellan höger/vänster)
Pappret från hjulinställningsmaskinen (en sån där som använder sig av reflexskärmar som man monterar på fälgarna) ger "grönt ljus" för Camber i intervallet -0.87 till 1.13 grader och därmed ligger min bil c:a 0.5 grad lägre än lägsta rekommenderade värde (för den programvaran).
Så vad gör man?

Byter rubb o stubb till $$$ kostnad, eller finns det kända & utsatta bussningspositioner som blir slitna före andra?

På skruvat.se finner jag följande bussningar för bakvagnen (listan kanske inte är korrekt eller komplett - jag är bara bilentusiast, inte meckare):
- bakre undre rambussning, 230 kr
- främre undre rambussning, 180 kr
- bakre bussning för länkarm, 65 kr
- främre länkarmsbussning, 150 kr
- yttre länkarmsbussning, 78 kr
- främre yttre rambussning, 99 kr

Totalt: 800 kr per sida, totalt 1600 kronor.

Dessutom tillkommer kostnaden för att byta dessa (har ingen lyft, pressverktyg, etc).

/f
du ligger så nära toleransen & har helt jämna värden, så det är inget fel du kan laga genom att byta nån del på bilen, om jag får gisa. (var bilen lastad & tankad enligt föreskrifterna, för at få 100% rätt mätvärde?)

jag ror inte du kan känna deta fel när du kör & det bör inte påverka hjulinställningen.

jag vet inte hur dina däck ser ut, men har den "fiskfjäll // hafenor // trappigt mönster" så är det sånt som förekommer.
när man ser at det börjar dycka upp, så ska däcken monteras på framhjulen istället (allternativs vändas på fälg & bytas mellan höger vänster, så det kommer på utsidan)
för om det har börjat så ökar det fort & kan ge en del oljud.
tittad nu in i andra tråden, som jag inte läst
varför har du 2 trådar?
varför har du inte visat däcken här?

Bild

ser ut som däcken gått med fel TOE (vilket kan inte behöver betyda att dom gjorde det vid senaste inställnigne, gummi som nöts bort kommer ju inte tlbaka bara för att du justerar hjulinställningen)
EDIT: Ville inte väcka den andra tråden som mest handlade om 4-hjulsinställning. Fick tipset om bussningar och tyckte väl att tråden var "död". Denna tråd skapade jag för cambervinkelfelet som inte kan åtgärdas med någon "vanlig fyrhjulsinställning".

Det är sant att snedslitet gummi inte kommer tillbaka. Toe-in har justerats lite grand vid två tillfällen 0.03 + 0.08 (v+h) samt 0.16 + 0.11 (v+h) grader. Är de felen tillräckligt stora för att ha ställt till med detta?

OK tack för synpunkterna.

Det tog 4 sommarsäsonger innan corden tittade fram på innersidan höger bak.
Har alltid skiftat fram <--> bak vid varje byte för att slita mer lika.

Uppskattar att snedslitningen förkortade livslängden med en säsong, dvs 20% = c:a 2000-2500 kronor

Inget oljud under körning förekommer, balans OK, bilen drar inte åt något håll, inga fjäll/fenor/trappor, etc. Den kan dock "jazza" lite med rumpan när man kör över gatlock eller gupp. På vinterväglag känns det lite extra otäckt då man då kör på 225/45R17 dubbfritt och dom har ju inte bästa grepp... :-|

Visst kan man även skifta höger <--> vänster, men det kostar lite mer då jag har fått uppfattningen att man inte bör byta rotationsriktning och därmed krävs skiftning av fälg o däck på gummiverkstad. Men tjänar man 2500 pix är ju en eller två omläggningar på en livslängd däck inget att prata om (man får ju ombalansering utförd samtidigt). ?:-/

Eller skall man leva med att man bara får ut 80% av sina P Zero eller Michelin PS2?

/f
det där är ju några få hndradels grader, så det kan inte få däcken att slitas så som på bilden.

det är inte så att du har haft nån glapp led? (däcken har ju även suttit fram)

sen så ska man komma ihåg att hjulvinklarna ställs när bilen står still, om du har dåliga bustningar, nånstans så vrids ju hjulen vid acceleration & retaration.
Ock glöm inte bort att däcken även suttit fram, även om dom satt bak när korderna kom fram
Tack för feedbacken CarMan!

Har pratat lite med olika verkstäder och skall ta med mig justeringssiffrorna o containern till en alternativ verkstad driven av ett par gubbar som jag sätter stort förtroende till och se vad dom säger. Dom har "trollat med bilen för enstaka femhundrasedlar" med tidigare bilar jag ägt. På originalverkstan i stan får jag inte samma känsla hos personal eller kassa.

På originalverkstan har jag bara fått kommentaren "här är din bil 4-hjulsinställd - 700 kronor, tack" o ingen kommentar om varför Camber är rödmarkerad och om den kan göra att däcken slits så snett som de har gjort. :cry:

Om det dessutom visar sig vara en bussning som slitits skall jag försöka göra ett case av att dom inte bytte den eller dessa på trygghetsavtalet jag hade 3 av de 5 år med däcken som slets snett. Fick "be snällt" att få 50% på fyrhjulsinställningen då den inte omfattas av trygghetsavtalet. Jag påtalade snedslitningen men fick ingen "action" från Volvo under avtalstiden. :(

/f
det kan vara så att du själv bokar in den för fyrhjulsinställning, då är det vanligt att man får en sån utförd.

du kan testa att boka in en felsökning istället, dina däck slits snett & du vill få ett kostnadsförslag på vad som är fel o vad det kostar att laga detta.

låter du sen verkstan utföra reprationen, så kan du reklamera reprationen om det inte hjälper...
Styrservo V70 2010

Bilen har varit trögstyrd på låga[…]

Bakre länkarmsbussning

Brukar inte polyuretanbussningar bli stenhår[…]

Köpa Autoplugin Therminal

@RobinH , Hej Robin, jag vill gärna kö[…]

Det är en sådan jag menar. Men den jag […]