Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Geiger
Jag kom lyckligt över an uppsättning 17" originalfälgar vid namnet Sadira, som enligt säljare - och av egen efterforskning - härstammar från en C70. Alltså ska dom passa på min V70N. Båda ska ju ha en navdiameter på
65,1 mm.

Men... Nu visade det sig att centrummåttet på nyförvärvet låg på 63,3 mm. Alltså som till V50 mfl.
Jag har googlat runt och sökt, men har inte sett någonstans där dessa "Sadira" 17" finns på tex en V50.

Tom på Volvos sida står det att dom skall vara till en C70.

Någon som kan tänkas veta nåt om detta? Vill ju gärna kunna använda fälgarna.
Är det stor risk för obalans om man slipar upp hålen med tex ett slipstift i borrmaskinen?
Användarvisningsbild
av Marlboroman
Ska man ta ut upp centrumhålet är det svarven som gäller. Visst kan man slipa upp, men om det inte blir perfekt så kan man få problem med vibrationer + att belastningen på hujlbultarna ökar då dem helt plötsligt lär börja ta upp krafter dem aldrig var avsedda för.
Användarvisningsbild
av Funk
Sadira är en fälg till nya C70, som har samma navstorlek som C30/S40/V50...

/Thomas
av Geiger
Funk skrev:Sadira är en fälg till nya C70, som har samma navstorlek som C30/S40/V50...

/Thomas
Aha, på det viset. Lämnade iväg fälgarna till närmaste mekaniska verkstad, som kunde fräsa upp
navhålet till 65.1.

Då blir man kanske lite udda då, med dessa fälgar på en V70. :)

[/quote] Är denna https://www.amazon.se/dp/B0[…]

Främre bussningar bakvagn V60?

Någon som köpt satsen, och har Art.nr?

Volvo 740 fördelare

Du kan ju till och med ha kvar fördelaren ist[…]

p-sim (mini sim) surf xc40

Bump! har du funderat på tex. Vimla eller[…]