Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av V702001
Hej alla,

Motorlampan började lysa på min V70..tog felkoden som sade Lambdasond orimligt värde. Köpte en beg på skroten som bara hade gått 6000 mil och skruvade dit den. Lampan släcktes men tändes igen efter ett tag. Denna gång var felkoden P0133 O2 Sensor Circuit Slow Response. Har prövat resetta den men samma kod kommer tillbaka. Hade jag sån otur att den begagnade sonden är trasig på ett annat sätt? Kanske bättre att köpa en ny eller är det något annat fel?

Tacksam för hjälp!
Användarvisningsbild
av CarMan
jag tror den begagnade är stasig & din orginal är hel !
av V702001
hmm...fast det måste isåfall varit fel på den som satt på först ...och så var det fel på den nya oxå fast ett annat fel eller? Kanske bäst att köpa en ny och testa
Användarvisningsbild
av CarMan
jag har ingen aning om vad den "rubriken" orimligt värde innebär, man måste ha koll på vilka kreterier som tänder dena kod, sen kan vi börja felsöka.

Har du inte garanti på bilen?
Användarvisningsbild
av CarMan
med tanke på dit andvändara namn så undrar jag om innte frågan ligger i fel forum?
har du en V70N (2000-2008) eller en V70 II (2008-)

på V70N kan förvärmningan paja, enkelt at mäta om avbrotet är i bilen eller i sonden, sen byter man det efter vad mätningen visa (styrenheten vet ju bara att det är fel nånstans efter styrenheten, inte om det är kablage eller komponentfel)
men om du har ett värde på lambasonden som är utanför toleranserna, så fungerar ju sonden!!! då är det nått annat som är fel.

en lamdasond är känslig för slag & känslig för föroreningar på dens kontaket, så den bör ej köpas begagnad
av V702001
Du har rätt...fel forum :-( Jag har en V70N (2000-2008). Hursom, den första koden jag fick innan innan jag bytte sond fick jag aldrig numret på. Däremot med den begagnade sonden får jag P0133 O2 Sensor Circuit Slow Response.
Sonden fungerar ju men den reagerar långsamt och det kanske beror på anslutningarna...eller så var den begagnade sonden trasig på något sätt. Jag börjar med att kolla anslutningarna.

Tack för hjälpen!

Nu har bilen vart in på säkning med H&a[…]

Hann äntligen att montera tillbaka locket av […]

Får tillbaka bilen idag och skall frå[…]

Sensorring bak Volvo V40

*Problemet löet* Hade tur som en tokig och hi[…]