Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Vid lätt gas och ungefär -0,5 i laddtryck finns det ryckningar i bilen känns lite som misständingar i karaktären
man kan även se på varvräknare och turbo trycksmätaren att det händer något. symtomen är även att vid fullgas så går trycket upp för att sedan direkt försvina och åter komma med en pulserande intervall. Samband?? mellan de två olika symtomerna .. vet ej .
Bilen ja en V70 2001 AWD 2,4T ( 26000mil)

för övrigt går bilen helt okej.. växlar normalt. tycker jag, lägger man lite mera gas försvinner ryckningarna.
tex i en lätt uppförsbacke med lätt gas och typ -0,2 ladtryck finns inga tendenser till ryckningar

vad i tusan är det med bilen .. ????
har provat att koppla bort magnet ventilen med resulat att bilen går lite sämre ,dåck inte mycket ,
men ryckningarna är samma och den laddar lite sämre vid full gas.
kan det vara mjukvaru problem till ETM
eller ligger problemet i Vxl lådan ? Turbo ?? ?:-/
trappig acceleration, brukar vara en kärvande magnetventil, den som styr turbotrycket.
har samma problem med min plus att den rycker och går illa när den är kall.

Har nytt gaspjäll och ny mangnetventil

Har kollat lite slangar och sånt men kan inte hitta nått alls, blir knäpp på det här snart. Snackar man med volvo så frågar dom bara om man har felkod eller inte och har man inte det så då tyvär säger dom iofs så kan du lämna in på felsökning men vad kostar inte det då :-O)

https://bilwebauctions.se/septemberauktion-2-2025/[…]

Rätt spektakulärt att se ett större[…]

Buntar tråden lite eftersom jag själv &[…]

V60cc -20 halvljus funktionsfel

Internt glapp eller kabelbrott i strålkastar[…]