Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Wych
Har börjat höra ett otäckt, knastrande, oregelbundet ljud ifrån motorrummet den senaste månaden. Har öppnat huven med motorn på tomgång och jag tycker det låter som det kommer från sidan av motorn där remmen (den synliga) sitter. Bilen fungerar ändå och jag har inte tänkt så mkt på det. Men nu när jag har lyssnat lite noggrannare så låter det verkligen inte hälsosamt. Ljudet påminner lite om en sten som kastas in i en fläkt. Kan det vara något lager i någon av remskivorna som har gett upp? Är det krångligt att släppa på remmen och känna på hjulen etc?

Inbillar mig att det inringade hjulet slår lite svagt när den står o går på tomgången..
Bild
av Lilj
Fäst en ringnyckel på spännaren som du har ringat in och dra den moturs så släpps spänningen på remmen och du kan ta av den. Sen är det bara att snurra på allt manuellt och lyssna vart ljuder kommer ifrån. Jag brukar alltid ta av höger framhjul och ta bort skruvarna som håller plast skyddet och sen vika undan det för att lättare få dit remmen längst ner på remmskivan. Har aldrig provat att göra det utan men det går säkert det med. Det kan va lite bökigt att få tillbaka remmen när man med ena handen ska hålla spännaren och den andra försöka pilla på remmen. Lättast är ju om man är två. Men det går utan problem själv också lite bökigare bara.
Skyddskåpa till avtagbar dragkrok.

Menar du den som man sätter i delen som sit[…]

Dörrlås under vintern.

Hej, Har en XC60 B5 som rullat 3000 mil, års[…]

Bakre länkarmsbussning

Eller så monterar man POWERFLEX (PFR19-191[…]

Köpa Autoplugin Therminal

@RobinH , Hej Robin, jag vill gärna köp[…]