Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av leifer
Hej!

Jag har en 940 sedan-modell från 1996 nu men är sugen på en S80 för bland annat bättre komfort och lack.

Nån som har erfarenhet av att äga en S80 och kan berätta lite? Plus och minus.
Också om det stämmer rykten som säger att dom kan vara mycket dyra att serva och reparera (eller om det finns billigare lösningar på såna dyra reparationer). Liksom om det är det bra lackkvalitet på S80 (dom ser fina ut i annonserna)?

Enl en bilmek på en allverkstad jag talade med nyligen är S80 knepig att hantera för dom då programvaror ska uppgraderas om man byter "minsta knapp". Helst vill jag ju undvika dyra märkesverkstäder.

Liksom om man vågar köpa första årgångarna av S80 (med tanke på ev barnsjukdomar).

Helst vill jag ha med automat men återigen är man ju orolig för dyra rep.

Jag är väl mest inne på den 5-cyl motorn utan turbo f.ö.

Alla idéer och tankegångar uppskattas!
Användarvisningsbild
av siamthai
Jag köpte en begagnad S80 för snart ett år sedan så jag har nog lite för kort erfarenhet av denna modell men mitt köp har hittills varit det bästa köp jag någonsin har gjort. Den var körd c:a 5800 mil och jag betalade 119 000 kr. Jag tror att S80 är bland de bästa begagnatbilköp som man kan göra eftersom sedanmodeller inte är så populära i Sverige och därför tappar i pris mer än kombimodellerna. Angående bilens kvalité så tror jag den är bättre än övriga volvomodellers eftersom den är tänkt att vara Volvos premiumbil

Som du skriver kan det finnas barnsjukdomar med de första årgångarna av S80 så undvik dem (kanske de första två åren?). Lite fakta om min bil är att den drar omkring 0,9 l/mil vid stadskörning och 0,75 l vid landsväg. Den är tyst och otroligt bekväm, både fram och bak är den rymlig. Den är t.o.m. perfekt även som familjebil då fyra passagerare utan problem sitter bekvämt i den. Om du bestämmer dig för en se då till att välja en med så många tillbehör som möjligt då det inte kostar extra vid begagnat köp (t .ex regnsensor, skinnsäten, bästa stereon m.m). Det enda negativa med bilen är att den är svårlastad p.g.a. bagageluckans utformning.

Du kan kolla hur S80 klarar besiktningen här http://begbilguiden.bilprovningen.se/

Angående din kommentar om märkesverkstäder så håller jag inte med helt och hållet. De kan faktiskt vara billigare, man skall inte ta för givet att de alltid är dyrare. Personligen har jag slutat anlita allt annat än märkesverkstäder eftersom jag haft dåliga erfarenheter från allverkstäder men alltid har bra erfarenheter från Bilias.

Det kanske stämmer att S80 är dyrare att reparera när det väl blir dags för verkstadsbesök men då den kanske är bättre byggd (?) så skall den förhoppningsvis inte behöva åka till verkstaden så ofta. Min S80 har dessbättre inte behövt något verkstadsbesök så jag kan varmt rekommendera denna modell. Men självklart gäller att bilen du väljer bör vara körd så lite som möjligt och ha en fullständigt ifylld servicebok.

Vet inte hur mycket pengar du har att röra dig med men skulle jag köpa en S80 idag skulle jag satsa på S80 V8 AWD då de verkligen har rasat i pris (men de kostar fortfarande över 200 000 kr)

PS
Bilder på min S80 finns på sidan 2 i fotogalleriet
Ds
av LaRy
Hej! Bara goda erfarenheter. Även jag har uppfattningen att detta är Volvo's premiumbil, nästan samtliga gick på export. Då gäller det att montera med kvalitet, det duger inte att komma med problem i USA.
Min S80 är en MY-05 och har gått ca 8000 mil. På garantin byttes låsmotor för tanklock, det enda på garanti. Frånsett vanligt underhåll med olje och filterbyte har endast en glödlampa behövts bytas. Bilen går helt totalt felfritt. Den bästa bil jag ägt. Frånsett garantijobbet och service har den alltså aldrig varit på verkstad.
Den är rymlig och trevlig, invändiga måtten är något större en dagens S80.
Användarvisningsbild
av Gandalf
Då får väl jag bli pessimissten dårå...

Har en s80 2,4 -01

Har inte haft annat än problem med den känns det som, men den har haft sina fina stunder med.
Åkkomforten tycker jag är suverän, har inte åkt i en skönare bil.

Nu till det som varit problem med min.

Spjällhus (naturligtvis)
Växellådsrenovering (den kändes fint i plånboken)
Nån givare i tanken (Kommer inte ihåg vad den heter nu, men den kostade skjortan iaf)
Krängningshämmare (kanske inte så vansinnigt dyra, men djävligt irriterande)
Fjädertjofräs (kommer inte ihåg namnet, men det är dom som gör att fjädrarna inte gnäller lika mycket som svärmor. Samt nått mer i den trakten som gjorde att det kostade duktigt)
Inre drivknut (gjorde också ont i plånboken)
hjullager

Samt ett par saker till som jag inte kommer på just nu...
Visst, den har varit jätteskön att köra när den väl har funkat som den skall. Men jag kan då rakt inte rekomendera en beg S80.
av Lenke
Har kört en S80 -00 med dieselsnurra i jobbet. Fick den vid 2000 mil, körde den till ca 30 000mil. Var väldigt nöjd med bilen, det va serviceavtal på den. Blev inte så mkt mer än den regelbundna servicen på 2000 intervall. Minus kan ja väl säga framvagnen. Det byttes många sk skrammelstag på den och det small i framvagnen. Smällandet i framvagnen kommer jag ihåg att det aldrig gick att få bort tyvärr. Det byttes allt mellan himmel och jord tex övre stötdämparlagringar men det small fortfarande, så kolla att bilen är helt tyst i framvagn! Väldigt många glödlampor gick åt....alldeles för många. Men annars tuffade å gick bilen jättebra mil efter mil. Bilen är jätteskön att köra/åka i. Min va ju en 00 alltså en tidig modell så jag tycker inte alls att man ska akta sig för dom! Skulle personligen absolut satsa på en äldre bil med få mil/ägare!
Jag har en S80 2,4 på 170 hk, som är en 2001á, manuell

Jag hade kört Saab i femton år innan, men har alltid varit sugen på en S80 så för två år sen knappt blev det affär. Så här upplever jag bilen:

Fördelar:
-komfort,
-utrymmen
-kvalitetskänsla i bilen
-bagageutrymmet är toppen, stort o djupt
-ofta mycket välskötta bilar
-helt underbar stereo, min heter HU-801 har jag för mig och jag tycker den ger ett sanslöst bra ljud för att vara orginal.

Nackdelar:
-trött, jämfört med en turbo-Saab, även T6 känns tom i motorn i förhållande till effekten
-170 hk är surrig i landsvägsfart pga låg utväxling, 140 hk har högre o skönare utväxlingsförhållande.
-alla möjliga ljud/missljud i framvagn (verkar vara Volvos specialitet)
-den 5-cylindriga är snällare mot framvagnsdelarna, men nöter en del ändå
-som många Volvo-modeller drar den nån dl för mycket i förhållande till hk/nm.

Jag är mycket nöjd med min S80. Jag fick byta en LMM ganska snart efter köpet, när jag var tämligen okunnig på bilen, fast jag fick oerhört bra hjälp på forumet, så det löste sig snabbt, bra o billigt. Sen åt den rejält med glödlampor ett tag, fast nu verkar den proppmätt sen ett halvår tillbaka.

Mvh
Användarvisningsbild
av siamthai
Vi bilägare har en sida där man kan felanmäla sin bil. Man kan på den sidan kolla vilken årsmodell det gäller och vilka fel. Nästan alla fel gäller årsmodell 1999 + 2000, samt ytterligare några gäller 2001. Undviker man dessa tre årsmodeller är det visst inga problem http://www.vibilagare.se/zino.aspx?page ... dellID=422
Användarvisningsbild
av leifer
Man tackar för alla svaren, skriv gärna mer!

Hörde nånstans att Volvos femma tålig dåligt att gå som taxi, då motorn får jobba jämt. En motor som rasar är väl det dyraste "felet" man kan få.
Som nr två är väl trasig automatlåda.
Nr 3 turbo kanske, alt AC.
Användarvisningsbild
av leifer
Förvisso fast det är väl sånt man säger, sen när man sitter i bilen i 50 gradig värme i bilköerna på sommaren så kanske fungerande AC känns viktigare.
Skyddskåpa till avtagbar dragkrok.

Menar du den som man sätter i delen som sit[…]

Dörrlås under vintern.

Hej, Har en XC60 B5 som rullat 3000 mil, års[…]

Bakre länkarmsbussning

Eller så monterar man POWERFLEX (PFR19-191[…]

Köpa Autoplugin Therminal

@RobinH , Hej Robin, jag vill gärna köp[…]