- sön 20 nov 2005, 08:22
#21326
Hejsan.
Nu har det börjat bli kallt ute och jag påminns av problemet jag hade förra vintern.
Om jag i min V70 -01 med ECC ställer in 23 grader på både förar- och passagerar-sidan för att få lagom värme i bilen så dröjer det en halvtimme innan det känns varmt och skönt.
Det verkar som om bilen värmer upp till kanske 15-16 grader innan den slår av på fläkt och värme (det känns faktiskt till och med som om den luft som kommer ut ur munstyckerna är något sval). 15-20 minuter senare kommer värmen igen och strax därefter känns det som om 23 grader är uppnått.
Om jag vrider värmereglagen till max när dessa 15-16 grader är uppnådda så blåser den på med riktig värme så nog är motorn tillräckligt varm alltid.
Någon som förstår detta?
Nu har det börjat bli kallt ute och jag påminns av problemet jag hade förra vintern.
Om jag i min V70 -01 med ECC ställer in 23 grader på både förar- och passagerar-sidan för att få lagom värme i bilen så dröjer det en halvtimme innan det känns varmt och skönt.
Det verkar som om bilen värmer upp till kanske 15-16 grader innan den slår av på fläkt och värme (det känns faktiskt till och med som om den luft som kommer ut ur munstyckerna är något sval). 15-20 minuter senare kommer värmen igen och strax därefter känns det som om 23 grader är uppnått.
Om jag vrider värmereglagen till max när dessa 15-16 grader är uppnådda så blåser den på med riktig värme så nog är motorn tillräckligt varm alltid.
Någon som förstår detta?
V70 II 2,5FT Polestar -09 Mörkgråmetallic, Automat
C30 1,8F -09 Gråmetallic, Manuell
(V70 N 2,4 -07 Classic, Silver.met., Automat), såld
(S60 N 2,4 -02, Guldmet., Automat), såld
(V70 N 2,4 -01, Met.blå, Automat), såld
C30 1,8F -09 Gråmetallic, Manuell
(V70 N 2,4 -07 Classic, Silver.met., Automat), såld
(S60 N 2,4 -02, Guldmet., Automat), såld
(V70 N 2,4 -01, Met.blå, Automat), såld