Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Per L
Följande tips har jag beträffande montering av BILTEMA:s fasta dragkrok på en S60 -01:

1. Fastsättningshålen (2 st) för ljuddämparens bakre original fäste som skruvas fast tillsammans med dragkroken måste filas/slipas upp ca 3-4 mm så att dom blir ovala. Annars riskerar man att dra i bultarna snett och förstöra gängorna
2. Popnitningen på ljuddämparens bakre fäste som håller fast värmeplåten kan sitta kvar under monteringen
3. Mallen för sågning i bakkofångaren för dragkroken är lurig. "Stötfångarens nedersta kant" står det på beskrivningen. Med det menas den främre delen av den invikta delen längst ner på kofångaren. Läggs mallen längst ner på den del som ses när man tittar på kofångaren bakifrån så sågar man upp ett alldeles för stort hål för dragkroken. Sett bakifrån skall det uppsågade "hålet" bara vara ca 2 cm högt och halvcirkelformat.

I övrigt var det inga problem eller frågetecken.

Per L
Per: Återkom gärna efter några månader (då du hunnit använda draget regelbundet) så får vi höra lite om kvalitet m.m. på Biltemas drag. Biltemas produkter i allmänhet diskuteras flitigt med tanke på kvalitet och hållbarhet. Och ett drag är ju ganska vital del, man vill ju inte tappa en husvagn efter vägen.
JAG säger inte att det är dåliga prylar utan är bara nyfiken på hur detta draget mår efter en vinter i saltet m.m.
Volvos originaldrag har jag bra koll på.
Elsatsen jag satte dit köpte jag på Mekonomen (662 kr). Den innehöll en stickkontakt som enkelt anslöts till en befintlig kontakt i bilen. Jag har för mig att VOLVO skulle ha 775 kr för elsatsen.
När jag nu så här efteråt vet hur anslutningen till bilens elsystem görs så köper jag nog nästa gång BILTEMA:s 80-kronorssats (34-981) i stället och sätter dit. För mig som lekman ser det ut som om det enda som behövs förutom denna billiga sats är lämpliga flatstift som passar i bilens stickkontakt samt kunskap om vilket av bilens stift som går till vilken funktion.

Kvalitén på dragkroken såg helt OK ut tycker jag. Mycket bra passform, snygga svetsar och till synes seriöst målad (pulverlack?) med en mycket slagtålig färg! Några problem med rost på draget tror jag inte det blir även om färgen släpper. Dels sitter stora delar av draget bra skyddat från vägsprut och sedan är det minst sagt kraftiga dimensioner på grejerna så även om det blir ytrost så finns det mycket att "ta av" innan hållfastheten riskeras.

Till skillnad från en del andra personer har jag i allt väsentligt bara positiva erfarenheter av BILTEMA:s grejer så jag hade inga tveksamheter att köpa mitt drag där. Fast är man BILTEMA-hatare är det dock bara runt 5-600 kr dyrare att köpa draget hos VOLVO. Då kan man dessutom välja vilken höjd man vill att dragkulan skall hamna på. VOLVO säljer två olika varianter.

Nu är det min 80-åriga morsa som kör bilen och hon kör väldigt lite och mycket sällan med släp så någon långtidstest som vi andra kan dra nytta av blir det knappast.

Av det jag sett hittills så har jag sammanfattningsvis inga problem att rekommendera BILTEMA:s drag (om man är beredd att fila/slipa två hål ovala i bilens original avgasrörsupphängning).

Per L
S.t.r.a.n.D skrev:Per: Återkom gärna efter några månader (då du hunnit använda draget regelbundet) så får vi höra lite om kvalitet m.m. på Biltemas drag. Biltemas produkter i allmänhet diskuteras flitigt med tanke på kvalitet och hållbarhet. Och ett drag är ju ganska vital del, man vill ju inte tappa en husvagn efter vägen.
Så här kan det gå med fina originaldrag också: http://forum.saabturboclub.com/viewtopi ... 85&start=0
andreas_lofgren skrev:
S.t.r.a.n.D skrev:Per: Återkom gärna efter några månader (då du hunnit använda draget regelbundet) så får vi höra lite om kvalitet m.m. på Biltemas drag. Biltemas produkter i allmänhet diskuteras flitigt med tanke på kvalitet och hållbarhet. Och ett drag är ju ganska vital del, man vill ju inte tappa en husvagn efter vägen.
Så här kan det gå med fina originaldrag också: http://forum.saabturboclub.com/viewtopi ... 85&start=0
Självklart finns det inga produkter som är felfria.

Sen kör jag inte Saab heller... :wink: (ta det med glimten i ögat, inge illa menat)
Poängen är ju att det inte är Volvo som gör dragen (nu vet jag dock inte om det är Brink som gör till Volvo) utan underleverantörer. Så det går i många fall att få exakt samma kvalitet på tillbehörsmarknaden.
Ooops :wink:
Skyddskåpa till avtagbar dragkrok.

Menar du den som man sätter i delen som sit[…]

Dörrlås under vintern.

Hej, Har en XC60 B5 som rullat 3000 mil, års[…]

Bakre länkarmsbussning

Eller så monterar man POWERFLEX (PFR19-191[…]

Köpa Autoplugin Therminal

@RobinH , Hej Robin, jag vill gärna köp[…]