Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av qvarna
Behöver råd och hjälp!!! ?:-/ Problemet uppstår då bilen är avstängd. Det konkar och knäpper då man rör/styr ratten. Det är inget glapp i yttrestyrleden- det har jag kollat. Men när man hissar upp bilen så klonkar det inte alls och det går inte att känna eller höra om det är glapp i de inre styrlederna då. Bilen är inte vinglig på vägen då man kör.

Är det någon som har varit med om detta eller har någon teori om vad det kan vara för fel :?:
av putte62
Om du rör ratten med motorn avstängd har du ingen servoassistans, står bilen dessutom still krävs dessutom extra mycket kraft. Knuten (eller knutarna, det kanske finns två om ratten är ställbar) mellan ratt och servo utsätts alltså av mycket större kraft än då motorn är igång eller då bilen är upphissad med hjulen hängande fritt. Det borde alltså vara en rattstångsknut som låter, vet dock inte om detta är tecken på framtida problem. Själv undviker jag att vrida hjulen utan motorn igång då bilen står stilla.
av qvarna
tack för svaret!!! dessvärre tror jag inte det är det felet heller. Man behöver bara gunga på ratten ej styra-klonkar ändå. man borde ju känna om knutarna är glapp...låter mer som om det kommer från styrsnäckan eller de inre lederna, men man kan som sagt inte lokalisera vart.
av putte62
Har du jämfört med någon annan bil av samma typ? Ett visst glapp och ljud uppstår vid alla icke trycksatta hydraulsystem (denna rörelse krävs för att styra styrservo-ventilerna, rörelsen blir dock ~0 då servot återkopplar trycket vilket resulterar att det är kraften man vrider ratten med (utan kännbart glapp) som styr).
Det kanske finns något "genomslagsgummi" i servot som skall överföra kraften till styrstagen, om motorn är avstängd eller servo-pumpen/remmen ur funktion, som är uppslitet och ger upphov till oljud?
av qvarna
ska testa detta på en likadan bil- kan ju hända att det stämmer det du säger!! har inte hört klonket tidigare, men har kanske bara inte har tänkt på det :roll: Annars kanske bilprovningen märker ngt...snart dax!!! :wink:
Hjullagerproblemer

Lossar man länkarmen eller tar loss styrspind[…]

Doktorns 945 ltt -97

Aha, okej! Ja för annars går gängo[…]

Så! Nu har jag äntligen renoverat f&aum[…]

Felkod 326

Felkoden borde väl vara ECM-C326 Se om dessa[…]