Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Två gånger på en vecka har larmet startat utan registrerbar anledning. Jag får inget meddelande i INFO-displayen, kan inte avläsa några felkoder, NO DTCS SET samt BSRs felkodsläsare visar inget. Kan VIDA visa nåt mer?
Vad sjutton kan det vara som orsakar larmutlösningen???
ja vida kan mycke!
bland annat lagras vilken vivare som utlöst larmet, vilket är mycket bra att veta när mans ska felsöka.

när är bilen utagen? är du första ägare?
du har KKL i 3 år
PhotoJoe skrev:Två gånger på en vecka har larmet startat utan registrerbar anledning. Jag får inget meddelande i INFO-displayen, kan inte avläsa några felkoder, NO DTCS SET samt BSRs felkodsläsare visar inget. Kan VIDA visa nåt mer?
Vad sjutton kan det vara som orsakar larmutlösningen???
Ett falsklarm ger inga traditionella felkoder,det blir det
endast om bilen tjuvlarmar pga fel på något i systemet.

Med Vida kan man läsa ut larmorsak.
Testa att stänga av massrörelsesensorn ett tag för att
se om falsklarmen försvinner,isf har du hittat problemet.
tycker bilen käns för ny för att ha fel på rörelsse sensorn.

förr att han råkat peta av glastråden (men det borde ge felkod om den är av konstant) så det bygger på att den ligger imot rutan.
kan oxå vara att bilen är solfirmad av nån som inte är så bra på det & har då skärt 90% av glastråden som nu ger varieranda motstånd
Hej

Det har hänt att rörelsesensorn (MMS) har vart orsaken till falsklarm även på 07-08 av v70N, testa att köra med avstängd MMS eller läs ut larmorsak med vida för att se orsaken.

Kupévärmare som är riktad mot MMS som sitter uppe i taket på bilen kan också utlösa larmet.

Lycka till
CarMan skrev:ja vida kan mycke!
bland annat lagras vilken vivare som utlöst larmet, vilket är mycket bra att veta när mans ska felsöka.

när är bilen utagen? är du första ägare?
du har KKL i 3 år
Bilen är uttagen 061019, så jag har två veckor kvar på KKL, hehe.
Jag är inte första ägare, Volvo Personvagnar i Torslanda var förste ägare, men jag har Maxi Trygg i 600mil till. :)

MMS, är det den som sitter i taket mellan fram- och baksätet, en grå platta på ca 10 kvadratcentimeter?
Ska in till Bilia i veckan, får koppla in den till VIDA då och se vilken sensor som larmat.
ja det är den som sitter i taket under den gråa plattan=)

om det sitter en felkod på sirén så kan det vara ett internt fel i sirén men kan även vara signalledningen som går mellan UEM(innre backspegel) och siren.
brukar gå av ca 2-3 decimeter upp från siren, en rosa kabel.

sirén sitter innanför stötfångaren fram på höger sida.
Hej. Har en V70 2002 som falsklarmade utan att Volvo kunde eller ville hitta felet. Vid ett annat besök hos en mekare, så sa han att det kunde vara huvlåset på vänster sida som j**lades. På denna sida sitter larmkontakten i huvlåset. Jag bytade detta och sen dess har det slutat att falsklarma.
Skyddskåpa till avtagbar dragkrok.

Menar du den som man sätter i delen som sit[…]

Dörrlås under vintern.

Hej, Har en XC60 B5 som rullat 3000 mil, års[…]

Bakre länkarmsbussning

Eller så monterar man POWERFLEX (PFR19-191[…]

Köpa Autoplugin Therminal

@RobinH , Hej Robin, jag vill gärna köp[…]