Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av valneg
Hej

Jag har en V70, 2,4 från 2001, 8400 mil.
Idag har varningslampan "Fel på avgasrening" tänts, har aldrig hänt förr. Bilen går helt normalt, inga andra konstigheter. Jag har hunnit köra ung. 4 mil och stannat ett par gånger men den är fortfarande på. Det står ju inget speciellt i boken, bara "kör till verkstad för felsökning". Är detta något i still "stäng av motorn och ta bilen till verkstad omedelbart" eller kan man fortsätta köra så länge bilen verkar må bra? Vad brukar det vara för fel i detta fall?

Tacksam för svar.
Vänligen
Valle
av valneg
Hej
Ingen triangel alls, bara lampan och inga andra fel/symtom. Om det skulle vara spjällhuset skulle det inte visa sig på andra sätt också, typ ryckigt gång, motorstopp osv?

Mvh
Valle
Oftast går bilen bra i början för att sn börja gå dåligt.
Skulle kunna vara LMM också som börjar ge upp. Min började visa "Emmisioner, service erfodras", har också med avgasrening att göra. det meddelanet kom och gick i nästan ett halvår innan bilen började gå dåligt och rycka.

du kanske skulle åka och läsa ut felkoder så kanske du får svar på vad som är fel.
av valneg
Tack för snabbt svar. Har just varit ute och tagit bort minuspolen på batteriet i några minuter. Lampan lysser inte längre nu, ska se om det återkommer. Gör den det ska jag in med den så får de läsa felkoderna.

Någon aning om hur mycket bytte av spjällhus går på? Hade en Saab förr skäms :) och det gick på nästa 9000 att bytta, vad tar Volvo? Måste man in på Volvo för felsökning eller kan man lämna in hos sin lokala bilmek?

Läste någonstans att det ska vara en blå etikett på spjällhuset, vit var tydligen ingen bra, var sitter den? Mycket frågor men kul att lära sig :-)

Trevlig helg
Valle
Så länge verkstaden har tillgång till VIDA så går det bra.
Ibland kan det räcka med en rengörning och uppdatering av mjukvaran men till slut kommer du nog ändå få byta det om det inte är bytt tidigare.
När jag fick pris uppgift på det så var det inte så mycket som 9000:-, men runt 6-7000:- om jag kommer ihåg rätt. Detta var på Rejmes i Halmstad.
av valneg
Har nu kört några korta sträckor efter att ha kopplat bort minuspolen på batteriet och lampan har inte tänts igen, ska avvakta lite och se vad som händer. Tack alla för era svar.
Egentligen så hade du inte behövt byta något utan det hade räckt om du bara hade tagit bort katten och rengjort den ordentligt för jag har själv fixat den på några bilar som har haft motor lampan lyst och då har jag och mina kompisar som äger en verkstad i Vällingby Stockholm tagit bort katten och rengjort den och då har bilen fått tillbaka sin kraft ännu bättre än från början.

Så nästa gång ett tips kan vara att ta bort katten och försöka rengöra den ordentligt och sätta tillbaka den igen och se hur bilen kommer att känna sig :)

Nu är jag inne på min andra lån[…]

Läste på Facebook att erbjudandet skul[…]

Två olika bränslefilter till v50?

I VIDA så finns det två olika part num[…]

Menar du temperaturen i kupén? Det är […]