Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Truls
Jeg har prøvd å forstå forsjellen mellom STC og DSTC men har ikke klart å danne meg noe godt bilde av hva forsjellen egentlig består i.

Kan være greit å vite hvordan bilen oppfører seg den dagen dette aktiveres :roll:

Min bil har DSTC og det kunne vært greit å forstå hvordan det virker.
Hva er mest vanlig? STC eller DSTC?
av maf
Hej

STC är bara "antispinn", dvs det förhindrar att hjulen spinner vid halt underlag.

DSTC är antispinn men även "antisladd", dvs den kontrollerar och häver en begynnande sladd innan den inträffat.

STC var standard på Volvo till och med 2004 års modell och DSTC blev standard 2005 (tror jag?). Innan DSTC blev standard fanns det som tillval.

/Magnus
Användarvisningsbild
av CarMan
maf skrev:Hej

STC är bara "antispinn", dvs det förhindrar att hjulen spinner vid halt underlag.

DSTC är antispinn men även "antisladd", dvs den kontrollerar och häver en begynnande sladd innan den inträffat.

STC var standard på Volvo till och med 2004 års modell och DSTC blev standard 2005 (tror jag?). Innan DSTC blev standard fanns det som tillval.

/Magnus
AWD bilar med visko koppling har TRAX (elektronisk diffspärr) sessa kan ej ha stc eller dstc.
AWD bilar med haldex har STC även om det inte finns nån knapp.
av NCR
CarMan skrev:

/Magnus
AWD bilar med visko koppling har TRAX (elektronisk diffspärr) sessa kan ej ha stc eller dstc.
Är det samma som TRACS du menar?
Användarvisningsbild
av CarMan
NCR skrev:
CarMan skrev:

/Magnus
Är det samma som TRACS du menar?
ja så ska det stavas, fel av mig
Användarvisningsbild
av Jensen
AWD bilar med Haldex har inte STC som standard, och det gick inte att få alls, endast DSTC gick att köpa till.(DSTC standard från 05-)
Finns knappen så finns systemet, i annat fall så har man det inte.
Användarvisningsbild
av CarMan
Jensen skrev:AWD bilar med Haldex har inte STC som standard, och det gick inte att få alls, endast DSTC gick att köpa till.(DSTC standard från 05-)
Finns knappen så finns systemet, i annat fall så har man det inte.
du har STC, men ingen knapp, då det inte går att koppla ur. AWD:n funkar inte som den ska utan STC
Användarvisningsbild
av Kurvan
Går det att koppla ur antisladdsystemet på något sätt om man vill"leka"? Nu går det inte ens göra en handbromsvändning :(

Mvh Kurvan
XC70 -03 med DSTC
Senast redigerad av 1 Kurvan, redigerad totalt 0 gånger.
av Teemu
är det inte likadant som för STC:n? Håll knappen intryckt en liten stund...
Användarvisningsbild
av Kurvan
Näe! Då kopplar man bara ur antispinn!Antisladd är fortfarande aktivt.

//Kurvan

Håller med om 21" 7-Open Spoke Matt Te[…]

Troligen en 2013 XC70, som hör hemma här[…]

Det är även nytt grönt packning p&a[…]

Ni som kör husvagn med eran XC 40, vilka husv[…]