Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Greven2
Har under rätt många år kört Alfa saxat med Citroen + en del andra lite "udda" märken. Är nu dags att skaffa nytt. Efter att ha lånat en kompis S80 började jag fundera på Volvo, vilket tidigare varit otänkbart för mig. Det var dock en mycket positiv överraskning. Såväl väghållning, komfort o utrymmen var ju utsökt. Utrymmena påminde om NK:s skyltfönster. Därutöver ett mkt bra rostskydd. Saken är klar, dags att leta reda på en S80. Min budget tillåter en 00-01:a. Manuell låda är en självklarhet, vill dessutom ha rimliga ägarkostnader. Senaste Alfan höll på att ruinera kmig. Svindyra kamremsbyten på ca 10000:- redan efter 6000 mil, övriga delar rekorddyra, försäkring likaså. Det blev för mycket, även om det egentligen inte var några problem med bilen, bortsett från de satans kamremmarna som inte håller mer än max 6000 mil o kostar skjortan att byta. Vad bör kollsa på en S80 och vilken motor är att föredra, 140, eller 170 verkar vara det rimligaste, men man vet ju aldrig. Antar att det finns en del kunskap här, därav frågeställningen.
Användarvisningsbild
av Mysko
Greven2 skrev:Har under rätt många år kört Alfa saxat med Citroen + en del andra lite "udda" märken. Är nu dags att skaffa nytt. Efter att ha lånat en kompis S80 började jag fundera på Volvo, vilket tidigare varit otänkbart för mig. Det var dock en mycket positiv överraskning. Såväl väghållning, komfort o utrymmen var ju utsökt. Utrymmena påminde om NK:s skyltfönster. Därutöver ett mkt bra rostskydd. Saken är klar, dags att leta reda på en S80. Min budget tillåter en 00-01:a. Manuell låda är en självklarhet, vill dessutom ha rimliga ägarkostnader. Senaste Alfan höll på att ruinera kmig. Svindyra kamremsbyten på ca 10000:- redan efter 6000 mil, övriga delar rekorddyra, försäkring likaså. Det blev för mycket, även om det egentligen inte var några problem med bilen, bortsett från de satans kamremmarna som inte håller mer än max 6000 mil o kostar skjortan att byta. Vad bör kollsa på en S80 och vilken motor är att föredra, 140, eller 170 verkar vara det rimligaste, men man vet ju aldrig. Antar att det finns en del kunskap här, därav frågeställningen.
Jämfört med tidigare bilar så behöver du inte kolla nått ;)

Nej men jag skulle nog säga 170HK motorn. Är vad jag förstått i princip samma motor som jag har i min bil. Min bror har en 140Hk (-93) å ser man till bränsleekonomi så är det ingen större skillnad.

Men 170HK är trevligare att ha. I övrigt kan jag inte svara på nått, mer än att kamremsbyte är vid 12000 tror jag. På min är det vid 7500, men det har ändrast genom åren. Kostnad för byte av rem har jag hört ligger på 2500-3000:- (på min då) men motorerna är ju i princip lika.

Men har jag skrivit nått tokigt så kommer du att få reda på det ganska snart (jag med).
av Volvo_S60
Hej och välkommen!

Vad det gäller kamremen bytas den vid 16.000 mil så det är inget problem.

Satsa på 170hk annars blir det nog segt. Har själv en S60 140k och det är gränsfall.

Saker att kolla är om spindelleder och styrstag är bytade, imma i strålkastarna och att bromsskivorna inte är skeva.

Stor service vid 6000, 12000 och 16000mil (kamrem)......

Det är allt jag kan komma på just nu. Jag är själv grymt nöjd med min S60 -02:a än så länge! :D

Fridens!
av Teemu
kamremsbytet inkl. resten utav servicen vid 16000mil går loss på runt 7500-8000kr. Jag gav något därikring i våras för våran V70 -01.

Vad beträffar motoralternativen är det väl en smak sak. Själv tycker jag att det räcker gott med 140hk i våran V70. Och skulleman vilja ha lite extra hästar så finns det ju firmor som byter proramvara i bilen för runt 5000kr och då har du 170-180hk. Dessutom skall väl effekt ökningen först göra sig påmind vid höga varvtal(?) = vid normal körning ingen större skillnad.
Däremot skulle jag rekommedera att prov åka en automat. Jag var själv rätt skeptisk till automat lådor innan jag köpte denna för 1 år sedan. Hur bekvämt och skönt som helst!
av Greven2
Tackar för svaren. Ger ju iaf en viss fingervisning om vad man ska kontrollera. Komplett storservice (16000 mil) för runt 7000:- låter för mig som rena sparbössan när jag jämför Alfakostnaderna (V6:a). På Alfan kostar en sån service mellan 10-12000 kronor och detta ska ske vart tredje år , eller vid högst 6000 mil. I detta ingår även balansaxelrem, spännrullar, stödhjul o vattenpumpsbyte + en del annat som också måste göras samtidigt. Synd, eftersom Alfas motorer i sig är i det närmaste outslitliga. Vad gäller automat respektive manuell är valet självklart för mig. Har ju självklart kört automatbilar, men gillar det definitivt inte. Jag vill köra, inte bara åka med. Dessutom tycker jag att kombinationen framhjulsdrift och automatlåda är klart obehagligt på vintertid. Man har för lite koll på bilen. Trodde faktiskt inte att Volvo kunde ha en sån hög trivselfaktor, inte sportig och kommunikativ, men definitivt en bil med karaktär. Avsevärt trevligare än t.ex. Merca, som är nåt av det tråkigaste jag kört. På återhörande !
Användarvisningsbild
av Mysko
Teemu skrev: Vad beträffar motoralternativen är det väl en smak sak. Själv tycker jag att det räcker gott med 140hk i våran V70. Och skulleman vilja ha lite extra hästar så finns det ju firmor som byter proramvara i bilen för runt 5000kr och då har du 170-180hk.
30-40 HK mer på en sugmotor med "chiptrimming"? Nja det låter fär bra för att vara sant. Däremot kan jag hålla med dig om att skillnaden mellan 140 å 170 HK motorn kommer mest över 3000 rpm. Men så är ju dom flesta (alla?) 4 ventilsmotorerna. Men jag är inte så påläst vad det gäller dom nya motorerna utan går enbart efter dom från mitten på 1990.

Men hur man än vrider å vänder på det så är det mera vrid i 170 HK motorn. Å det är det man vill ha egentligen. Inte hästarna.
av NCR
Mysko skrev:
Teemu skrev: Vad beträffar motoralternativen är det väl en smak sak. Själv tycker jag att det räcker gott med 140hk i våran V70. Och skulleman vilja ha lite extra hästar så finns det ju firmor som byter proramvara i bilen för runt 5000kr och då har du 170-180hk.
30-40 HK mer på en sugmotor med "chiptrimming"? Nja det låter fär bra för att vara sant. Däremot kan jag hålla med dig om att skillnaden mellan 140 å 170 HK motorn kommer mest över 3000 rpm. Men så är ju dom flesta (alla?) 4 ventilsmotorerna. Men jag är inte så påläst vad det gäller dom nya motorerna utan går enbart efter dom från mitten på 1990.

Men hur man än vrider å vänder på det så är det mera vrid i 170 HK motorn. Å det är det man vill ha egentligen. Inte hästarna.
En väl förborgad "hemlighet" är att en 140hk motor egentligen är en programvarustrypt 170hk. Man knallar in på BSR´s hemsida, köper en PPC-enhet till sin motor, pluggar in den, trycker på knappen "tune car" och efter 3 minuter har du 48hk till. Voilá!

http://www.bsrab.se/products/n314/t645/

http://www.bsrab.se/movies/ppc/ <--- film om hur det går till.
Användarvisningsbild
av Truls
Noen som har prøvd dette på 140Hk motoren?
av Greven2
NCR skrev:
Mysko skrev:

En väl förborgad "hemlighet" är att en 140hk motor egentligen är en programvarustrypt 170hk. Man knallar in på BSR´s hemsida, köper en PPC-enhet till sin motor, pluggar in den, trycker på knappen "tune car" och efter 3 minuter har du 48hk till. Voilá!

http://www.bsrab.se/products/n314/t645/

http://www.bsrab.se/movies/ppc/ <--- film om hur det går till.
Det här låter intressant, men en fråga inställer sig. När jag kollat visar det sig att 140-hästarn har en högre utväxling på 5:an, möjligen på de andra växlarna också, jämfört med 170-hästarn, vilket sannolikt betyder att vridmomentskurvan ser annorlunda ut på dessa motorer. Vid en chiptrimning anpassas ju inte växellådans utväxling efter motorns vridmomentskurva och då blir ju effekten att en chiptrimmad 140-hästars inte är optimerad för den nya vridmomentskurvan, vilket i nästa steg borde innebära att bilen blir orkeslös under t.ex 3000 varv o seg att köra. Låter inte alltför attraktivt i mina öron. Min poäng är att ska man chiptrimma bör man väl rimligen också anpassa växellådan efter de nya förhållandena, annars blir inte bilen harmonisk att köra. Och då är vi inne på ganska dyra operationer. Nja, låter tveksamt i mina öron.
av NCR
Greven2 skrev:Det här låter intressant, men en fråga inställer sig. När jag kollat visar det sig att 140-hästarn har en högre utväxling på 5:an, möjligen på de andra växlarna också, jämfört med 170-hästarn, vilket sannolikt betyder att vridmomentskurvan ser annorlunda ut på dessa motorer. Vid en chiptrimning anpassas ju inte växellådans utväxling efter motorns vridmomentskurva och då blir ju effekten att en chiptrimmad 140-hästars inte är optimerad för den nya vridmomentskurvan, vilket i nästa steg borde innebära att bilen blir orkeslös under t.ex 3000 varv o seg att köra. Låter inte alltför attraktivt i mina öron. Min poäng är att ska man chiptrimma bör man väl rimligen också anpassa växellådan efter de nya förhållandena, annars blir inte bilen harmonisk att köra. Och då är vi inne på ganska dyra operationer. Nja, låter tveksamt i mina öron.
Det sitter en M56-låda i både 170 som i 140 versionen. Enl mina källor är det ingen som helst skillnad på dessa. Carman här på forumet har säkert mer info just i detta. Skillnaden på vrid kommer av programmeringen, inte växellådan.

Den resan var rimligt kall de första 15 mil[…]

Nytt utseende i Google?

Det är sagt att den ska komma under 2025 men […]

Problem med trafikinformation RTTI

Jodå, det fungerar visst i min XC90. Har gjo[…]

Lufttryck sommardäck

lufttryck är subjektivt enligt mig, jag tror […]