- fre 18 nov 2005, 19:56
Har under rätt många år kört Alfa saxat med Citroen + en del andra lite "udda" märken. Är nu dags att skaffa nytt. Efter att ha lånat en kompis S80 började jag fundera på Volvo, vilket tidigare varit otänkbart för mig. Det var dock en mycket positiv överraskning. Såväl väghållning, komfort o utrymmen var ju utsökt. Utrymmena påminde om NK:s skyltfönster. Därutöver ett mkt bra rostskydd. Saken är klar, dags att leta reda på en S80. Min budget tillåter en 00-01:a. Manuell låda är en självklarhet, vill dessutom ha rimliga ägarkostnader. Senaste Alfan höll på att ruinera kmig. Svindyra kamremsbyten på ca 10000:- redan efter 6000 mil, övriga delar rekorddyra, försäkring likaså. Det blev för mycket, även om det egentligen inte var några problem med bilen, bortsett från de satans kamremmarna som inte håller mer än max 6000 mil o kostar skjortan att byta. Vad bör kollsa på en S80 och vilken motor är att föredra, 140, eller 170 verkar vara det rimligaste, men man vet ju aldrig. Antar att det finns en del kunskap här, därav frågeställningen.