Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Erico
Jag tänkte byta bromsskivor bak på min V70 2,5t -05 men jag hittar ingen justering till handbromsbackarna :?: kan nån vänlig själ beskriva vart/hur man justerar ihop dom så man till att börja med får loss dom gamla skivorna och sedan får en bra fungerande handbroms :-)-)
Senast redigerad av 1 Erico, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av CarMan
tack men nej tack !!!!!

hanbromsen justeras endast vid handbroms spaken, ta bort damasken på spaken så syns justerskruven
Användarvisningsbild
av Erico
CarMan skrev:tack men nej tack !!!!!

hanbromsen justeras endast vid handbroms spaken, ta bort damasken på spaken så syns justerskruven
Man får tacka för korrekt information :D
Användarvisningsbild
av Erico
Efter byta av skivor och klotssar, rengöring och smörjning verkar klossarna bara ta ca 1 cm längst ut på på skivorna. Detta nöter säkert till sej efter ett par hundra mil men med tanke på att det kommer att ta minst ett par månader att få ihop så många mil då den rullar lite, speciellt denna årstid är jag rädd för att det ska börja rosta direkt. Finns det nått enkelt sätt att påskynda detta eller är det bara att åka ut och tokmata?
av Psyko
CarMan skrev:tack men nej tack !!!!!

Har visst fastnat i 90 talet :oops:
av wendtm
Man får ta en fil och försöka fila klossarna plana, jag gjorde så på min xc90 på bakskivorna, förra ägaren hadde bytt klossar men skivorna var riktigt kassa + att det var dax att byta handbromsbackar.
jag filade på klossen bara en liten stund, sen så blev det riktigt bra! Den tog nästan på hela ytan, efter 5-10 ml såg det ut som det skulle
av wendtm
Man får ta en fil och försöka fila klossarna plana, jag gjorde så på min xc90 på bakskivorna, förra ägaren hadde bytt klossar men skivorna var riktigt kassa + att det var dax att byta handbromsbackar.
jag filade på klossen bara en liten stund, sen så blev det riktigt bra! Den tog nästan på hela ytan, efter 5-10 ml såg det ut som det skulle
Användarvisningsbild
av Erico
wendtm skrev:Man får ta en fil och försöka fila klossarna plana, jag gjorde så på min xc90 på bakskivorna, förra ägaren hadde bytt klossar men skivorna var riktigt kassa + att det var dax att byta handbromsbackar.
Det känns lite konstigt att behöva montera bort dom sprittnya klossarna för att fila till dom. Ska väll passa direkt ur kartongen, eller?

Nja, slangen i sig är inte så böki[…]

Skyddskåpa till avtagbar dragkrok.

Menar du den som man sätter i delen som sit[…]

Dörrlås under vintern.

Hej, Har en XC60 B5 som rullat 3000 mil, års[…]

Bakre länkarmsbussning

Eller så monterar man POWERFLEX (PFR19-191[…]