Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av maf
Hej.

Ordet "adaptiv" nämns väldigt ofta i förbifarten när man pratar om Volvos automatlådor. Jag har lyckats ta reda på att detta betyder att lådan "lär sig" min körstil och gör växelval utefter det. Men sen går det inte att få reda på mer. Är det någon här som är mer tekniskt insatt i hur det hela fungerar?

Det jag undrar är saker som:
- Hur lång tid är denna upplärningsprocess? Kontrollerar lådan helt enkelt hur jag använt gasen under den senaste minuten och tar beslut därefter, eller lär den sig efter hur jag kört under det senaste året?

- Hur fungerar detta med fler än en förare? Bygger den nån form av profil där den märker att det nu är den där personen som alltid gasar upp från 50 till 100 snabbast möjligt, och ställer om därefter, eller räknar den med att det alltid är samma person som kör och sen ställs detta om efter den tid som är svaret på föregående fråga?

- Vilka delar påverkas av "adaptiviteten" och hur? Påverkas t.ex. vilken växel bilen ligger på i olika hastigheter och/eller hur snabb respons gaspedalen ger ("trycks gaspedalen ner 9 millimeter så vet jag att jag ska växla ner om jag ligger på 3:an och kör i 40km/h" typ, eller?)?

- Finns det några sätt/knep att själv påverka detta? Om man vet att någon annan kört bilen och vill ha tillbaka "sin" växling, kan jag då t.ex. trycka gasen i botten det första jag gör när jag startar bilen så ställer den in en viss "profil" eller beror det helt enkelt bara på hur länge jag kört?

Finns det någon ingående djup teknisk beskrivning på adaptiviteten eller finns det nån jätteenkel förklaring på det hela?

Mvh
Magnus
Användarvisningsbild
av Mysko
Lånar tråden

Är min bils automat Adaptiv? 850 GLT -92.
Om ja på fråga, hur lär jag upp den efter mig?
av Teemu
tror att växellådan känner av din körstil för stunden (och en liten stund bakåt). Alltså inget profilbyggande och anpassar därmed växellådan fortlöpande. Så gasar man mycket med mycket upp- och nedväxlingar, så optimerar lådan växlingarna för det, men kör du lugnt så anpassas växlingarna för det.
Användarvisningsbild
av CarMan
jag har inte koll på hur långt minnet är på att bestämma körstil, men tror det är ganska långt.

det lådan hela tiden gör vid varje växling är att mäta hur längt växeln slirar innan den går i & sen ökar/minskar han oljetrycket för denna solinoid för att uppnå en bra xäxling.

agrisiv körning ger snabba ryckiga växlar, mjuk soft görning ger långa slirande nästan okänbara växlingar.

en agresiv körning flyttar också växlings punkterna mot en mjukare körning
Användarvisningsbild
av Truls
Teemu skrev:tror att växellådan känner av din körstil för stunden (och en liten stund bakåt). Alltså inget profilbyggande och anpassar därmed växellådan fortlöpande. Så gasar man mycket med mycket upp- och nedväxlingar, så optimerar lådan växlingarna för det, men kör du lugnt så anpassas växlingarna för det.
Jeg tror også at dette er riktig. Har lagt merke til at det oppfører seg forsjellig om man kjører rolig eller om man kjører mer offensivt.
av maf
Okej. Tack för svaren. Ni vet inte om det finns någon dokumentation eller liknande om denna programvara där man kan fördjupa sig mer?

/M
Fel centerhögtalare?

Stämmer, bakdörrarna+ tak bak har inga l[…]

B30a i en 740?

Det är möjligt att regga. Men.... D&arin[…]

En tanke jag har haft i huvudet ett tag. Med tan[…]

Jag plockade bort plastskydden för trö[…]