Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av BigFMike
Hej på er!

Lite konfunderad blir man.

Idag tändes "dags för service"-texten i min V70N -05 som gått dryga 1800 mil, och uttagen i december.
OK: tid och sträcka gäller ju för service, men enligt serviceboken skall endast en mellanservice utföras om man kör mindre än 1500 mil/år så jag ringer Bilia och undrar vad jag ska göra.

Han får all info om ålder och körsträcka varpå han säger att de återställer inga meddelanden om de inte har utfört oljebyte och filterbyte samt byte av kupéfilter.
-2700kr kostar det bara! säger han.
Annars kunde jag ju köra vidare tills 3000-milaservicen utan att ta bort texten, det var det jag kunde välja på.
Kul att se den i ca 7 månader till, alternativt betala 2700 nu + 3600 för ordinarie service i juni. -Jag återkommer, sa jag.

Sen testade jag med återställningsförfarandet jag hittade här på forumet och vips så var texten borta.

Jag vred nyckeln till läge 1, höll in knappen för nollställning av tripmätaren (stod i läge "2"), vred om till läge 2 tills lilla oranga "meddelandelampan" började blinka, släppte knappen efter ca 3 sekunder, klart. Jag var lite skeptisk till att det skulle fungera eftersom jag bara hittade info om äldre bilar, men det fungerade utmärkt, och det kom inte tillbaka efter att ha stängt av och startat bilen igen som det gjorde tidigare.

Till saken hör att jag själv bytte olja och kupéfilter i september, det kan ju aldrig vara fel.
Användarvisningsbild
av CarMan
jag tycker inte den där mellan servicen man kan göra är någe bra, jag rekomenderar att man gör en riktig service en gång om året.

Brukar det inte finnas möjlighet i dagens […]

740 som krånglar

På årsmodell -88B lyser aldrig mil[…]

Pilot Assist - finns det olika?

Min 2019 lägger av i 140 km/h, tror jag det &[…]

Carplay trådlöst?

Jag har själv sökt svar och lösning[…]