Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Martinmat
Hej!

Har ganska nyligen köpt en V70 -06, Bi-fuel. Den har ju inget ändrör utan bara vanligt "fult" avgas hela vägen. Har nu funderade på att fixa till detta. Såg att Biltema har några stycken till billig peng. Bor i Norrlands inland så rost är inget problem (såg att en del skrivit det i ngn tråd om Biltema).

Har kikat på 2 st hos Biltema ngn som har erfarenhet av dessa och vilket som är snyggast på. Är också tacksam om man slipper kapa avgasröret vid montering...

De två jag kikat på är:

79-423 och 79 414

Som sagt tacksam för synpunkter och erfarenheter
av Fred
Jag kör med det förstnämnda och kan bara prisa det! Tycker att det är grymt snyggt och diskret, väldigt bra passform och enkel montering. Ingen kapning av befintligt rör behövdes.

Jag har inte sett någon rost ännu trots att det suttit på i drygt ett år och har mao blivit utsatt för saltet på stockholmsvägarna. Skulle någon rost uppkomma så är det ju bara att byta, med det priset har man ju råd att byta lite då och då! :D

Mvh
/Fred
av Fred
Lite fånigt att hacka på någon bara för att man vill göra ett snyggare avslut på avgassystemet. I mitt fall, och uppenbarligen även Martinmats, handlar det om att Volvo valt att göra en riktigt billig och ful lösning på detta. Det handlar inte om att få det att se ut som ett grövre system utan ett elegantare utseende.

I den här tråden i systeforumet kan du se hur det ser ut med Biltemas ändrör: http://www.svxc.se/phpBB2/viewtopic.php ... r&start=1:

A_Westholm har en bil som är identisk med min, till och med toningen är samma! :D

Mvh
/Fred
Användarvisningsbild
av Martinmat
Tack för länkarna, var schyst att få lite bilder med biltema röret. Får nog bli ett sådant nästa gång jag är i S-vall. Trist att man bor 20 mil ifrån. Men det brukar ju bli en och annan kombinerad IKEA/Biltema resa. :lol:
av Fred
Du kommer inte bli missnöjd, det lovar jag!

Kul förresten att du gjort det avgjort bästa miljövalet! :D Speciellt som du bor i det gas-glesa Norrland! Fungerar det bra med macken i Östersund? Är du med på forumgas.se?

Mvh
/Fred
Användarvisningsbild
av Martinmat
Hej!

Vågade satsa på gas efter att ha pratat med några bekanta som kör på gas. Vi kör ca 80 % av vår körning inom en radie av 10 mil från Östersund så då är räckvidden inget problem. Sedan ni sommras har de ju även gasmack i Sundsvall så då kan man ju köra Ikea tur och retur på bara gas också ;)

Tycker macken fungerar bra i Östersund, lite klent tryck ibland, men det kan ju vara så att det varit en sopbil där innan. Annars är ju priset schyst och det är biogas (dvs. endast min egen skit :lol: ) 9kr nm3 tar dom här. Parkerar även gratis på jobbet med miljöbil, kostar normalt sett 270 kr/mån för motorvärmarplats. Är kanonnöjd!
av Fred
Jamen just det...det är ju du som har lite startproblem vid kyla... :oops: Sorry...
Hur har det gått med det, hunnit göra bubbeltestet ännu?
Användarvisningsbild
av Martinmat
Nej, har inte hunnit göra det ännu, bilen har startat prickfritt senaste veckan, men återkommer det får jag väl ta och bubbla lite :lol:

Vet vilken givare du menar. Hade upp den för[…]

Om muttern lossnar får du haveri,dom fyra mi[…]

Volvo car UX

Om du har google automotive i bilen så f&ari[…]

Vi har en Subaru XV, samma som Outback men kortare[…]