Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Har en V70 D5-2005 med parkeringsvärmare. Frågan är hur mycket denna drar och om det rentav är lönsamt då motorn redan är varm när man kör iväg? Sedan kan jag tänka mig att förbrukning är beroende av utetemperatur men jag skulle ändå vilja ha en ungefärlig uppskattning ??:-/
tror att det är en max förbrukning på 0,6l/h den har ju en termostat inbygd så då går den bara tills den når rätt temp sedan villar den sig varmare ute så går den mindre
Är motorn varm så startar givetvis inte värmaren.

Om det lönar sig eller inte beror ju på hur långa sträckor du kör. Men som jag kör (pendlar 6 mil enkel) så för min del kan jag utan tvekan säga att det "lönar" sig med värmaren. Det kanske går på ett ut med förbrukningen (har inte ens funderat), men du har en varm bil direkt när du startar, vilket ger mindre slitage. Dessutom slipper du skrapa rutor, och komforten av att sätta sig i en varm bil är underskattad.
När jag har haft värmaren på tidsstyrning, och tar bilen innan värmaren stängt av sig, så stänger jag av den när jag startat bilen. Därefter kommer ju automatiken att hålla värmaren igång om det är tillräckligt kallt ute och motorn inte är varm. Värmaren fortsätta att vara på tills motorn är tillräckligt varm.

Däremot, om jag t.ex ska köra en kort sträcka, stannar bilen en liten stund för att köra igen (t.ex. till affären och handla och sen hem igen), så brukar jag starta värmaren manuellt innan jag stannar bilen så den är igång i princip från att jag startade bilen, under första körningen, när bilen är parkerad (då jag handlar), samt på hemvägen. På detta sätt undviker jag att värmaren startar upp och hinner bli ljummen för att sedan stanna, och starta ännu en gång lite senare. Inbillar mig att det sliter mindre på värmaren...

Gott! Då struntar jag helt sonika i den, tac[…]

Ser ingen kabel som sitter i kläm tyvärr

Uppvärmda vindrutespolare.

Jag tittade i ett elschema för en årsmo[…]