Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Martinmat
Hej!

Har ägt min Bi fuel i 1 månad nu. Har vid 3 tillfällen märkt att den varit lite svårstartad dvs. man får köra startmotorn några sekunder innan den startat samt att den går "orent" ngn sekund. Men sedan går den precis som vanligt och är inget svårstartad alls.

Dessa tre tillfällen har alltid varit när jag ska hem från jobbet. dvs, bilen har stått utomhus ca 8 timmar, temp 12-17 grader.

Har aldrig hänt när den stått över natten i varmgarage, inte ens när den stått flera dagar. Pratade med en kompis som även han har en V70 Bi fuel 2006 och han hade vid några tillfällen upplevt samma sak, plus att hans stannat 1 ggr i en rondell men startade direkt. Är detta ngt som är normalt eller ska man kontakta volvoverkstad för felsökning? Har 2 års beg garanti på bilen som täcker alla motorrelaterade problem etc. så jag känner ju ingen panik... :D
Användarvisningsbild
av jimDK
Martinmat skrev:Om det vore batteriet då borde det ju vara problem när den stått flera dagar eller hur?
är mycket oförutsägbar, men oftast ja.
det är mycket lätt att kontrollera så att du kan utesluta det från början :)

i fråga om freds förslag:
Jag är nyfiken på hur det fungerar,
kan du startar bilen på bensin? som en vanlig bensin bil?
av Fred
Jim,

Alla Bi-Fuel startar alltid på bensin. Sedan kan man välja ifall den ska slå över till gas automatiskt när motortemperaturen nått rätt nivå, eller om den ska fortsätta på bensin, genom att trycka på "Petrol"-knappen.

Det är detta som skapar problem om regulatorn läcker internt. Insuget fylls med metangas och motorn kan inte starta på en blandning av metan och bensin. Därför måste insuget ventileras ut genom att motorn dras runt lite längre än normalt.
av Fred
Inte ska du skämmas för det...jag tyckte själv att frågan var lite konstig och fick läsa den flera gånger innan jag insåg att Jim nog aldrig kört en Bi-Fuel... :D
Bakre länkarmsbussning

Bytte de främre bussningarna i bakvagnen till[…]

Dom flesta verkar glömma att vi i Sverige har[…]

Ja det är bara att slå till, 900:- &aum[…]

Elpriset

En sån liten snurra räcker knappt till […]